Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

“Barndommens vilkår i 3.klasse.”

I det forrige indlæg, lovede jeg en fortsættelse af forløbet “Barndom” i 3.a på Højmeskolen i Odense. En meget arbejdsom og dygtig klasse, som griber alle opgaver an med flot engagement. I det følgende blogindlæg beskriver jeg endnu en undervisningsgang med fokus på det nære, nemlig praksis.

Sandra Koch Halskov
Start debatten
27. november 2015, kl. 12:44

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

I forlængelse af sidste indlæg, hvor vi arbejdede med VØL aktiviteten, gik vi således et skridt videre nu. Fokus var stadig, som beskrevet i sidste indlæg, "Lege". Et af læringsmålene var; "Du kan fortælle om, hvad du tror man har leget med hulstenen, pinden og snoren." Eleverne fik som det første, da timen startede, udleveret en sten med et hul i, en snor og en lille pind. De fik da ca. 15 minutter til at diskutere med hinanden, hvad man dog kunne have leget med disse tre genstande. Da de 15 minutter var gået, læste jeg tre tekster højt fra historiebogen "Historie 3." Alle tre tekster har fokus på forskellige lege, blandt andet en leg med en hulsten, en kæp og en snor. Da oplæsningen var slut fik eleverne lov til at gætte på, hvad man havde leget med hulstenen, snoren og pinden. Flere gode bud kom frem blandt andet; "Kasteleg" "Slyngbold" "Stangtennis" "Yoyo" "Fodbold" "Bowlingleg," men bedst af alt og godt for læreren var, at en snu elev havde opfattet tekstens budskab; nemlig at man legede at stenen var et dyr. Helt korrekt, så legede man at stenen var en ko, som man trak ud på græs tidlig om morgenen, og trak hjem igen sent om aftenen. Denne aktivitet er også rigtig god for eleverne, når de skal sammenligne nyere lege med gamle lege i det, at den for mange er en leg, de slet ikke har hørt om før.

Næste undervisningsgang runder vi temaet af med en foldekortsaktivitet inspireret af faglig læsning. Foldekortsaktiviteten går ud på, at man folder et stykke papir fire gange, så det ligner en brochure. På hver af de fire sider skrives følgende overskrifter;

"Det minder mig om"

"Det kan jeg godt lide"

"Det kan jeg ikke lide"

"Det har jeg spørgsmål til"

Under hver overskift skriver eleverne så deres tanker ned i forhold til "Lege," som jo var temaet. Foldekortsøvelsen er god i det, at den både tvinger eleverne til at reflektere, men også til at sætte spørgsmålstegn ved det tema eller emne man arbejder med. Samtidig skal eleverne også reflektere over, hvad de godt kan lide, og hvad de ikke kan lide. Det tvinger dem også til, at kunne argumentere for det, de har skrevet i deres foldekort. En aktivitet, som jeg altid ser frem til at lave med mine elever, da den på alle måder virker godt. Fortsættelse og eksempler på foldekort følger i næste blogindlæg d.6/12.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

“Barndommens vilkår i 3.klasse.”

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS