Det billeder, der periodisk viser sig i medierne, er at eleverne – eller nogle af eleverne – ikke lærer noget, at de ikke klarer sig godt i gymnasiet og at de ikke kan simpel matematik, når de starter på de videregående uddannelser. Det går skidt.
Jeg har mødt mange virkelig kloge folk, som fortæller om dele af matematikken, som de stadig bøvler med. Fag de skal tage på deres uddannelse, og så viser fx statistik at være en hindring. Man tænker, hvad gik der galt i matematiktimerne folkeskolen. Hvorfor fik de ikke lært det basale, så de videre gennem gymnasiet kunne lære mere. Hvorfor blev statistik ikke indlært?
Det er ikke en let opgave at undervise i matematik, men det er vores opgave som matematiklærere at undervise eleverne i matematik som det er beskrevet i faghæftet fra UVM. Det er os som matematiklærere, der må se eleverne og vurdere, hvordan de bedst kommer i god læring. Det er svært at gøre alene, men så må sætte krav til vores omgivelser, matematikvejledere, skoleledere, kommuner, de steder hvor de måske går på kursus. Vi kan ikke bare tie og dukke nakken, tro at det forsvinder, og der nok ikke er nogen, der opdager noget.
Det er problematisk, når eleverne bliver undervist i 10 år i matematik og ikke besidder basale færdigheder. Alle elever skal kunne fortælle en rigtig god historie fra deres matematikundervisning, for der er mange gode historier at fortælle
Alle elever skal kunne fortælle en god historie fra deres matematikundervisning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.