Debat: Lad os udnytte ChatGPT og andre sprogteknologier til at lære fremmedsprog – her er et bud

Publiceret

Først fik vi stave- og grammatikkontrol, så kom online ordbøger og så fik vi Google Translate og andre smarte oversættelsesmaskiner. Og nu har vi ChatGPT.

Indtoget af sprogteknologier har givet mange fremmedsprogslærere grå hår længe før vi fik ChatGPT. Alle disse hjælpemidler har haft indflydelse på den måde, vi diskuterer fremmedsprogsundervisningen på.

Som Malte von Sehested siger det på folkeskolen.dk:

“Det er langt fra første gang i historien, at skolens faglighed må tilpasse sig den teknologiske udvikling.”

En ting er sikkert: Vi kan ikke lukke øjnene for udviklingen, og vores fornemmeste opgave er at uddanne de unge mennesker i at anvende disse teknologier, så det bliver dem der styrer teknologien og ikke omvendt.

Vi er således kommet i en fase, hvor vi skal eksperimentere med teknologier, så vi kan blive klogere på, hvordan vi kan bruge dem konstruktivt.

Her kommer et lille eksempel på, hvordan ChatGPT kunne anvendes i franskundervisningen. Eksemplet kan nemt overføres til andre sprog og temaer.

Les loisirs - Mon weekend

Det tager ikke mange øjeblik at fremstille en tekst, afspille den eller få den oversat.

Hvordan kan vi så udnytte det? Et bud er at kombinere skriftlighed og mundtlighed, og lade eleverne tage ejerskab på de tekster, som de beder ChatGPT om at producere.

I dette eksempel:

Jeg har bedt ChatGPT om at skrive en tekst på fransk på begynderniveau om en ung på 15 år, der fortæller om sin weekend.



Jeg har derefter lavet en lydfil af teksten ved hjælp af programmet Narakeet (Narakeet er et online værktøj, som blandt andet nemt bruges til at konvertere tekst til tale)

Jeg har også bedt ChatGPT om at oversætte den tekst, som den lige har skrevet til dansk.

Kommentarer til ChatGPT

Der er selvfølgeligt nogle opmærksomhedspunkter i forhold til at bruge tekster, som er genereret af ChatGPT.

I ovenstående eksempler ville jeg have fortrukket, at teksten anvender pronomen on i stedet for nous, da denne form lægger sig mere op ad dagligdagssprog.

Derudover er formen: Nous sommes allé manger des pizzas er lidt tungt, og jeg vil fortrække, at eleverne kunne sige On a mangé des pizzas. Jeg noterer også en inkohærens i sætningen: C’était amusant et nous avons beaucoup transpiré.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Disse opmærksomhedspunkter kan fint give anledning til at diskutere de tekster, som ChatGPT foreslår. Nogle punkter vil kunne gennemskues af eleverne, andre ville skulle italesættes af læreren.

Det andet opmærksomhedspunkter er, at eleverne ikke nødvendigvis får de samme forslag frem, selvom de stiller nøjagtig de samme spørgsmål. Det giver god anledning til, at eleverne kan sammenligne deres forslag og dele udtryk og ordforråd.

Aktiviteter med tekst og lyd

ChatGPT kan blandt andet bruges til, eleverne eksperimentere med at formulere forskellige ”prompts”, som for eksempel:

  • Skriv en tekst på fransk på begynder niveau om en ung pige på 15 år, der fortæller om sin weekend. Pigen er sportsinteresseret og kan ikke lide at læse.
  • Skriv en sjov tekst på fransk i en hverdagssprog om en ung dreng på 15 år, der fortæller om hvordan har tilbragt sin weekend med venner.
  • Skriv en fjollet/sørgelig/festlig tekst om…

Når elever har fået teksten fra ChatGPT, kan de bagefter:

  • Læse teksten som ChatGPT foreslår og tage de udtryk, som de kan bruge. Bagefter kan de bruge de udtryk, som de har valgt i deres egen tekst om det samme emne.
  • Få teksten læst højt for at øve udtalelsen.
  • Oversætte teksten til dansk for at gennemskue og forstå teksten på fransk.