Anmeldelse:

Fragmenter af liv

Novelleantologien Brudstykker lover noveller til unge – og holder løftet lige indtil sidste novelle bryder kontrakten. Men her er helt sikkert noveller, du kan bruge i din undervisning i samlingen.

Publiceret Senest opdateret

Fakta:

Brudstykker -  Noveller til unge

Forfattere: Ida-Marie Rendtorff, Sarah Engell, Sidsel Ana Welden, Jonas Kleinschmidt, Mikkel Rosengaard, Zakiya Ajmi, Mads Ananda Lodahl og Vilma Sandnes Johansson

249,95 kroner

180 sider

Forlag: CarlsenPuls

God litteratur til unge er balancegang på en meget skarp knivsæg. Novellerne i antologien Brudstykker viser, hvor fint det kan gøres, når man tør skrive om de mest oplagte temaer og formår at forløse dem – og hvor gråt det fremstår, hvis man ikke rammer tilstrækkeligt præcist i hjertet på sproget, tematikken og kompositionen.

Novellerne i Brudstykker er meget forskellige, hvilket giver mulighed for både at læse novellerne som forskellige bud på ungdomslivets udfordringer eller at bruge dem enkeltvis i mere stramme temaforløb.

Det fælles omdrejningspunkt er ikke overraskende følelsen af at være helt forkert - måske handler det meste litteratur om netop det. Novellerne berører klassetematikker, skønhedsidealer, forventningspres, kærlighedsdrømme og forældreissues. Klassiske og evigtgyldige temaer, som hvert øjeblik skifter ham og tilføjes nye nuancer: faderkomplekser tilføjes chatrooms og instagramprofiler med tilhørende følgeres talrige meninger om komplekset og den iscenesættelse der følger med internettet. Forventningspres tilføjes næsten grænseløs frihed til at vælge alt på livets store reol med deraf følgende endnu større pres på den enkelte om at leve op til diffuse forventninger fra alle sider. Venskabets bro- og sister-codes blander sig som altid i nydelsen af den overrumplende forelskelse. Brudstykker er fyldt med relevante temaer.

Sarah Engell sætter i I Dare You scenen med et forsvindingsdrama, som holder læseren fast i en gysende bekymring for, hvad der kan være sket den forsvundne Sille. Kan de stadigt mere grænseoverskridende udfordringer fra de drenge af muligvis tvivlsom karakter, hun hænger ud med, have taget overhånd? Er hun bare skredet? Er hun gået med på udfordringerne for at dulme en større indvendig smerte. Historien giver et svar og lader således læseren slippe ud af gysets fængsel af en ganske overraskende udgang.

Jonas Kleinschmidt leverer i Williams værelse et smukt, men åbent billede af det venskab, som tegner så godt, men som alligevel aldrig rigtig kan blive til noget. Venskabet, som begynder som et frisk pust fra en anden verden og ender med noget der ligner en fæl stank fra en verden man ikke har lyst til at lære at kende. Novellen giver rum for at reflektere over egne tilsvarende – om end (forhåbentlig) mindre dramatiske – erfaringer, samtidig med at man giver sig hen til fortællingen, med al dens smerte, vrede og håbløshed.

Mads Ananda Lodahl leverer et lille mesterstykke af en kommentar til den FOMO, som har lagt sin klamme hånd om vores liv. Hvad sker der, hvis man går GLIP af det, man troede man glædede sig til. Lodahl formår både at give et bud på et svar og at lade svaret blæse i vinden – deri består det mesterlige.

Der er mange gode noveller i Brudstykker. Og så er der et par stykker som skiller sig ud på en knap så heldig måde. Samlingens åbningsnovelle har styr på sin tematik, men den litterære kvalitet er ikke prangende. Det genkendelige kan fortælles for banalt. Unge har krav på god litteratur, og der er, når man kigger på de øvrige noveller, ingen konflikt mellem let forståeligt sprog og god litteratur. Samlingens sidste novelle Tashas tre Daddies er spændende, men temaet er væsentligt mere voksent end de øvrige noveller. Her er målgruppen en anden, hvilket giver Tashas tre Daddies intentionelle klamme skær lige rigelig volumen, i stedet for muligheden for at kaste lys på skæve magtforhold i kærlighedsrelationer, som vel egentlig er novellens hensigt. Novellen fejler ikke noget, men placeringen sammen med Brudstykkers øvrige noveller er uheldig.

Brudstykkers noveller leger med novellegenrens muligheder. Her er åbne og lukkede slutninger. Her er ligefremme tydelige fortællinger og mere poetiske underfortalte historier. Den sammensætning af tekster er inspirerende, underholdende og gribende.