Eleverne har både læst tegneserie og prøvet selv at skabe dem

Projekt om tegneserier har øget elevers læselyst

Tegneserier kan være et effektiv redskab til at engagere børn i læsning. Det viser projektet '1 år med tegneserier', hvor elever fra syv skoler har arbejdet sammen med professionelle tegneserieskabere.

Publiceret Senest opdateret

”Vores udlån af tegneserier er steget med 251 procent", fortæller PLC-medarbejder på Hotherskolen i Stevns Per Okholm.

Han har sammen med PLC-medarbejdere fra syv andre skoler været med i projektet "1 år med tegneserier'. Projektet er skabt af Dansk Forfatterforening, PLC-medarbejderne på syv skoler og ni tegneserieskabere. Målet har været at undersøge, om tegneseriegenren kan øge børns læselyst.

Det er der noget, der tyder på, at den kan.

I projektet er elever på de syv skoler blevet introduceret til tegneserier gennem undervisning, formidling på PLC'erne og tegneserieworkshops, hvor de selv har prøvet at skabe tegneserie.

Mere end halvdelen af de elever, der har svaret på projektets spørgeskemaundersøgelse, fortæller, at de i større eller mindre grad læser flere bøger på frivillig basis, end de gjorde inden forløbet.

Og udlånet af tegneserier er ikke stoppet efter projektets afslutning, fortæller PLC-medarbejder Per Okholm:

Vil du også arbejde med tegneserier?

Projekt '1 år med tegneserier' har samlet deres erfaringer til en PLC-køreplan med gode råd til PLC'er og skoler, der vil lave et læsefremmeforløb med tegneserier på skolen.

”Det er en udvikling, vi også har fastholdt efter, at projektet er stoppet. Det er vi stolte af og meget tilfredse med. Projektet har været så godt, at vi i nuværende skoleår fortsætter et projekt om tegneserier med 'vores' to dygtige tegneserieskabere Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi".

Fanger nogle af de elever der ikke er glade for at læse

PLC-medarbejderne i projektet hæfter sig særligt ved, at det har været muligt at engagere nogle af de elever, som normalt ikke læser så meget i undervisningen.

”Det har været et super godt forløb. Den illustrator, Tatiana Goldberg, vi havde, var meget inspirerende. Hun formåede, at få de elever med, som ellers havde givet udtryk for, at det kunne de slet ikke", siger PLC medarbejder på Vigerslev Allés Skole i Valby, Hegan Heinze.

I Dansk Forfatterforening glæder formand Morten Visby sig over, at have knyttet spændende litteratur sammen med indsatsen på PLC'erne.

”Vi ved, at det står skidt med danske børns læselyst, og vi ved, at det handler om at nå børnene, der hvor de er i deres hverdag. Derfor ligger der et stort potentiale i netop PLC’erne. Vi ved også, at bøgerne selv er vigtige. Børn er selektive og har skarp kritisk sans. De vil have fængende litteratur, og her viser projektet, at tegneserier virkelig kan noget", siger han.

De syv skoler i projektet er Hotherskolen i Stevns, Hashøjskolen i Slagelse, Tingbjerg Skole i København, Ringkøbing Skole, Skovgårdsskolen i Charlottenlund, Vigerslev Alles Skole i Valby og Skovvangskolen i Hammel.