Eleverne i 9.x på Skorpeskolen kunne vælge mellem forskellige slags opgaver i analysen. Frederik var vild med at lave personkarakteristik som South Park-figurer. Se den interaktive version længere ned i artiklen, hvor man kan finde tekstreferencerne.

Elever: ”Det er så meget bedre, når man selv vælger bogen”

Hverken Augusta eller Frederik fra 9.x er normalt vilde med at læse, men da deres lærer lod dem vælge mellem tre bøger, klassen var blevet enige om, blev de fanget. De valgte også selv, hvordan de ville analysere den.

Publiceret Senest opdateret

”Jeg læser kun de bøger, jeg bliver bedt om at læse i skolen. Jeg havde problemer med at læse i de mindre klasser, så jeg er aldrig blevet glad for det. Kun Harry Potter og tegneserier”.

Sådan siger 14-årige Frederik fra 9.x på Skorpeskolen i Hellebæk nordvest for Helsingør, når han skal fortælle, hvordan han har det med at læse bøger.

Alligevel blev han fanget af bogen ’Drengene’. Måske fordi han selv havde valgt den.

Klassen havde talt om emner, og ud fra det havde deres dansklærer Trine Ferdinand fundet tre forskellige bøger, de kunne vælge imellem.

”Det var ret fint med et udvalg, så man ikke bare fik stukket en bog i hånden. Jeg kunne se mig selv lidt i bogen. Det handler om en gruppe venner, og den minder meget om min vennegruppe. Det føltes som om, det gik stærkt, da jeg begyndte at læse, og pludselig var jeg halvvejs".

"Jeg kunne sætte mig selv ind som en af karaktererne, og så var jeg jo nødt til at blive ved med at læse”, fortæller Frederik.

Emnerne har stor betydning

Augusta går i samme klasse som Frederik, og hun er heller ikke den største læsehest. Men emnerne betyder meget for, om hun har lyst, og igen gør valget stor forskel, fortæller hun.

Augusta var glad for at lave Black Out Poetry

”Det er en virkelig god måde at arbejde på at have nogle bøger at vælge mellem. I tidligere forløb blev vi bare givet en enkelt bog, og der har jeg ikke følt den store interesse".

"Her fangede analyseopgaverne mig heller ikke, men når jeg selv har valgt opgaven, føler jeg, at jeg kan gøre det meget bedre”, siger hun.

Augusta valgte samme bog som Frederik, for hun kunne se på bagsiden, at der var meget, hun kunne relatere sig til.

”Det handler om ungdom, det er min aldersgruppe, og det viste sig at holde. Den blev bare bedre og bedre for hver side til et punkt, hvor den virkelig fangede min interesse”, fortæller hun.

Sjovt at lave south park-avatars

De to elever fremhæver også, at de kunne vælge mellem forskellige opgaver, da de skulle analysere bogen.

”Det giver meget bedre svar. Man kan vælge de opgaver, som passer til en selv og til bogen. Fx en kreativ opgave. Jeg lavede blackout poetry og en skriftlig analyse. Vi lavede det sammen i min gruppe, og vi fik nogle gode svar”, fortæller Augusta.

Frederik er enig.

”Det er virkelig fedt, at man kan vælge selv. Jeg lavede south park-karakterer, hvor man skulle vælge en person fra bogen og så skabe en avatar i et computerprogram. Der var mange valg, og man skulle tilbage til de sider i bogen, hvor personen blev beskrevet for at gøre det. Det var meget sjovere end bare at skrive det, for her kunne man lave karakteren og kigge visuelt på det i stedet”.

Begge elever er klar til at gå på jagt efter andre romaner i samme stil. Måske en toer.