Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Allerede anbefalet

Hvilke udfordringer møder de nye læsere, hvilke udfordringer møder de lærere, som skal tilrettelægge undervisning for de yngste elever? Hvordan kan lærere og forældre samarbejde om en god proces for eleven? Det er nogle af temaerne i “Sikker læsestart”.

Sikker læsestart

Bente Qvist Okholm
Start debatten
6. september 2019, kl. 11:27

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Første del af bogens to dele argumenterer blandt andet for, at læseprogrammet er skruet sammen, som det er. Den giver viden, som er nødvendig for at afvikle programmet. Læseprogrammet arbejder med syv hensyn til begynderlæseren, som vedrører elevens læsetræning, og der er svar på spørgsmålene: Hvornår kan eleven læse selv? Hvad skal eleven vide? Hvilke afkodningsstrategier skal opmuntres? Hvad skal eleven læse i? Hvordan kan læsetræningen organiseres individuelt? Hvor meget skal der læses?

Titel: Sikker læsestart

Forfatter: Pernille Frost

Pris: 350

Sider: 176

Forlag: Akademisk Forlag

Eleverne skal have automatiseret bogstaverne og syntesedannelsen på et vist niveau, før de kan have glæde af at læse individuelt. Læser eleverne individuelt for tidligt, er faren, at der udvikles dårlige læsevaner, hvor de gætter og springer over. Ofte med det resultat, at de mister læselysten.

Del to er en manual til læseprogrammet. Her findes en årsplan, bilag til at tjekke bogstaverne og ordlæsning med mere. I afsnittet om samarbejde med forældrene beskriver forfatteren, hvordan samarbejdet kan forløbe, og hvorfor det er vigtigt, at forældrene involveres. Eleverne har brug for en halv times læsetræning dagligt. Det kan ikke lade sig gøre i skolen, da en klasse så skulle have syv dansklærere og bruge alle dansktimer på læsetræning.

Jeg har allerede anbefalet bogen til lærerne i indskolingen og vejlederkolleger. Programmet kan stilladsere nye undervisere og inspirere mere erfarne undervisere.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Allerede anbefalet

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS