Første del af bogens to dele argumenterer blandt andet for, at læseprogrammet er skruet sammen, som det er. Den giver viden, som er nødvendig for at afvikle programmet. Læseprogrammet arbejder med syv hensyn til begynderlæseren, som vedrører elevens læsetræning, og der er svar på spørgsmålene: Hvornår kan eleven læse selv? Hvad skal eleven vide? Hvilke afkodningsstrategier skal opmuntres? Hvad skal eleven læse i? Hvordan kan læsetræningen organiseres individuelt? Hvor meget skal der læses?
Eleverne skal have automatiseret bogstaverne og syntesedannelsen på et vist niveau, før de kan have glæde af at læse individuelt. Læser eleverne individuelt for tidligt, er faren, at der udvikles dårlige læsevaner, hvor de gætter og springer over. Ofte med det resultat, at de mister læselysten.
Del to er en manual til læseprogrammet. Her findes en årsplan, bilag til at tjekke bogstaverne og ordlæsning med mere. I afsnittet om samarbejde med forældrene beskriver forfatteren, hvordan samarbejdet kan forløbe, og hvorfor det er vigtigt, at forældrene involveres. Eleverne har brug for en halv times læsetræning dagligt. Det kan ikke lade sig gøre i skolen, da en klasse så skulle have syv dansklærere og bruge alle dansktimer på læsetræning.
Jeg har allerede anbefalet bogen til lærerne i indskolingen og vejlederkolleger. Programmet kan stilladsere nye undervisere og inspirere mere erfarne undervisere.
Allerede anbefalet
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.