Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Golak

Klik for at skrive manchettekst.

Sofia Esmann Busch
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Josefine Ottesen har skrevet endnu et brag af en roman. Den hedder "Golak" og er første bind i en trilogi – "Det døde land".

Titel: Golak

Forfatter: Josefine Ottesen

Pris: 199 kroner

Sider: 324 sider

Serie: Det døde land

Type: Bog

Forlag: Høst og Søn

Hovedpersonen i romanen er Jonah, som helt i overensstemmelse med genren fantasy skiller sig ud på en særlig måde. Han vokser op i et meget mandsdomineret samfund, hvor de traditionelle værdier er de fremherskende.

Golakkerne bor i det døde land omkring den landsby, hvor Jonah og hans familie bor. Golakkerne er ifølge ældsterådet i landsbyen dyr, der af og til angriber landsbyen for at skaffe mad. Under et af disse angreb opdager Jonah, at golakkerne faktisk har et sprog. Denne opdagelse gør, at han kommer i opposition til ældsterådet, og han må betale en menneskeligt høj pris for sin påstand om, at de kan tale.

Romanen er lanceret som en trilogi, og det meste af første bind går med at bygge Jonah op som hovedperson, sideløbende med at strukturen i romanen ligner den klassiske udviklingsroman. Først barndommen, derefter ungdommen og endelig den modne, erfarne og voksne Jonah, der kan udkæmpe den kamp mod galakkerne, som nærmest er uundgåelig. Netop dette forhold, at Josefine har valgt at skrive en trilogi, gør den mindre egnet som hovedværkslæsning i skolen, da værklæsning helst skal ses som et hele. Den massive skildring af barndommen og hovedpersonens indre liv giver sandsynligvis mening, når alle tre bøger er udkommet, men ikke som enkeltværk i danskundervisningen i folkeskolen.

Lærerens lod i undervisningen er at vælge, og det er ikke muligt at læse alle tre romaner i undervisningen, når de engang er udkommet, og det ville være ærgerligt at være nødt til at splitte en trilogi op og kun arbejde med den ene i undervisningen. Derfor skal Josefine Ottesens meget helstøbte første del virkelig anbefales som frilæsning for eleverne allerede fra mellemtrinnet, hvor hun jo allerede med rette er en anbefalelsesværdig forfatter.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Golak

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS