Anmeldelse

Læseflow A, B, C

Flydende læsning i fokus

Et differentieret læsekursus for 3. klasse med ekstra lærerresurse i klassen har til formål at udvikle flydende læsning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Læseflow" er et læsekursus til elever i 3. klasse, hvor formålet er i løbet af 12 lektioner at udvikle flydende læsning. Materialet består af tre hæfter, der er differentierede, en vejledning til fordeling af eleverne og en lærervejledning. Sidstnævnte kan downloades på forlagets hjemmeside.

Fakta:

Titel: Læseflow A, B, C

Forfatter: Mia Graae, Elsebeth Otzen

Pris: 110

Sider: 64/72/72

Forlag: Gyldendal

Ideen er, at eleverne niveaudeles i tre hold svarende til de tre hæfter. De mest læseudfordrede elever arbejder med hæfte A sammen med dansklæreren eller læsevejlederen, midtergruppen arbejder med hæfte B sammen med en pædagog eller klassens dansklærer, og de resursestærke og fagligt dygtige elever arbejder selvstændigt med hæfte C.

De tre hæfter er inddelt på samme måde. Der er 12 kapitler, der består af fire komponenter: ordafkodning, ordforståelse, tekstforståelse og læseflow.

Lærervejledningen er grundig. Her kan man blandt andet læse, at "Læseflow" bygger på resultater fra PIRLS og er inspireret af Ulrika Wolffs og Joseph K. Torgesens forskning. Der er helt konkrete forslag til, hvad man siger til eleven, hvis der er problemer med at afkode et ord, der er konkrete forslag til placering af kursets lektioner, og der er en grundig forklaring af de enkelte opgaver. Teksterne i hæfterne er en blanding af fiktions- og faktatekster, der er både ældre og nyere tekster, digte, rim og sangtekster.

Bagerst i lærervejledningen er der progressionsskemaer og læseflowtest til de tre hæfter. Hvilke hæfter eleverne skal have, fremgår af skemaet, hvor eleverne kan placeres i forhold til den nationale test og Hogrefes “Sætningslæseprøve 2”.

Materialet bygger på relevant forskning og virker velgennemtænkt og grundigt gennemarbejdet. Det er inspirerende og lige til at gå til for læreren. Den differentierede holddannelse kræver dog minimum to lærerresurser, således at ud over dansklæreren deltager også en læsevejleder eller indskolingspædagog i de 12 lektioner, læsekurset varer. Er den mulighed til stede, kan materialet kun anbefales på det varmeste.