Af Birgitte Larsen, Lisbeth Vium, Lisbeth Kongsted og Eiler Jensen
Tekstbog, 200 sider, illustreret i farver, 140 kroner
Arbejdsbog, 96 sider, illustreret i sort/hvid, 84 kroner
Lydbånd, 420 kroner
Lærervejledning med kopiark, 215 sider, 450 kroner
Malling Beck
Der er mange måder at sælge dansksystemer på. Forfatterne til forlaget Malling Becks dansksystem har valgt en lidt utraditionel måde. Deres udgangspunkt er en tilsyneladende mistillid til lærernes faglige og pædagogiske formåen. I forordet til lærervejledningen skriver forfatterne, at 'Læring sker bedst gennem eksperimenter, øvelser og handlen. Det er efterhånden hverdagsviden eller burde være/blive det. Problemet er blot, at sådan foregår faktisk kun en ganske lille del af undervisningen'. Længere fremme i vejledningen konstaterer redaktørerne, at 'Meget tyder på at lærernes metode i litteraturformidlingen er for snæver' . . . 'Meget tyder på at lærernes faglighed er for beskeden'. Lærerne er heller ikke 'tilstrækkeligt klædt på til at stille spørgsmål, som kan vække nysgerrighed og undren . . .'
Jeg ved ikke, hvilke skoler de fire redaktører bygger deres meninger på. Men i den kommune, jeg færdes i, ser skolen ikke sådan ud. Lærerne gør faktisk et stort arbejde for at fremme nye undervisningsformer, der styrker elevernes muligheder for læring og udvikling. Mange skoler har endog dette forhold som særligt indsatsområde.
Forfatternes generaliseringer og udokumenterede påstande ville på mange måder være uinteressante, hvis det ikke var, fordi de forsøgte at sælge dem gennem et undervisningsmateriale. Men i den sammenhæng er de mildt sagt en uforskammethed og et mærkværdigt vedhæng til den for tiden så populære kritik af folkeskolen. Den belærende og let nedladende tone, der præger lærervejledningen, fremmer bestemt ikke interessen for materialet.
I øvrigt er lærervejledningen stor, dyr og omfattende. Den er tung at bære rundt på i sin fjällräven, men kunne såmænd også med fordel være skåret ned til det halve. Den indeholder en introduktion til tekstbogens temaer, en almen fagligt-pædagogisk artikel, der i sin langstrakte overfladiskhed er ganske imponerende. Desuden er der et kapitel med detaljerede side til side-anvisninger for arbejdet med tekst- og arbejdsbog, der på glimrende vis illustrerer forfatternes tillid til lærernes evner for selvstændig planlægning af undervisningen. Sidst i bogen er der 49 kopiark til træning af forskellige færdigheder, blandt andet retstavning, kommatering og bibliotekskundskab.
'Dansk på mange måder 5' omfatter derudover følgende dele: en tekstbog, lydbånd, hvor teksterne er indlæst i tilpasset tempo, og en arbejdsbog. Tekstbogen er inddelt i 13 temaer, for eksempel 'Drømme', 'Sagaerne og deres mennesker', 'Skagens billeder', uddrag af Peter Mouritzens forfatterskab, 'Vand og vind som energikilde', 'Det uforklarlige' og en række andre gode emneområder. Temaerne dækker bredt forskellige genrer og billeder og er umiddelbart en udmærket læsebog. Dog forekommer nogle tekstuddrag diskutable. Hvorfor lade eleverne læse det sidste kapitel i 'Brødrene Løvehjerte', når de kan låne bogen fra kapitel 1 på skolebiblioteket?
Arbejdsbogen er opgavedelen til tekstbogen, men det er svært at finde opgaver, som ikke en almindelig begavet dansklærer selv kunne udforme. En komparativ pædagogisk analyse af lærervejledningen og arbejdsbogen kunne blive ganske underholdende, men skal her overlades til danskfaggrupperne på skolerne.
Alle tre bøger har et flot, skinnende gult omslag.
Jørgen Kuhlmann
Dansk
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.