Forlaget skriver, at bogen er tænkt benyttet til undervisning af udlændinge, der har et beskedent kendskab til dansk, men at den også er anvendelig for alle andre, der har brug for en letlæst, kortfattet danmarkshistorie.
Ideen er prisværdig, men udførelsen helt uacceptabel både hvad angår den sproglige udformning og det faglige indhold.
Ordvalg og formulering er helt uantagelig. Stilen er præget af ubehjælpsomheder som 'det er en meget berømt tid i Danmark', 'hele Nordeuropa var katolsk land', 'kirken brugte penge til deres hospitaler'. Tragikomisk virker forfatterens forelskelse i verbet 'at lave'; man lavede store gårde, Bournonville (hvis navn staves forkert) lavede balletter, de lavede kolonier, grundloven blev lavet af mænd, grænsen blev lavet ved Kongeåen, og i 1920 lavede man så en ny grænse, arbejderne lavede et parti, europæiske lande lavede et fællesskab, der blev lavet to grupper lande (EF og EFTA), regeringen lavede sociallove, arbejdet i hjemmet blev lavet af maskiner, og nu skal danske soldater i Bosnien prøve at lave fred.
Hertil skal så føjes, at stilen i øvrigt også præges af et overordentlig stereotypt sprogbrug: Ordet 'mange' forekommer ofte i hver anden linje afsnit efter afsnit. Forfatteren foretrækker også at kalde Skånelandene for Syd-Sverige og Sønderjylland for Slesvig.
Selv om man tager hensyn til brugernes begrænsede ordforråd – eller netop fordi brugerne skal indføres i dansk – burde den sproglige udformning fremstå langt mere varieret og præcist. Bogens radbrækning af det danske sprog er helt forkastelig.
Det samme gælder i lige så høj grad det faglige indhold. Her møder læseren en overdådighed af regulære fejl og uklarheder: Hypotesen om, at cimbrerne (stavet forkert) var jyder, er for længst modificeret, det ældste Danevirke og Hedeby var ikke samtidige, stednavnet Thorsminde har intet med guden Tor at gøre (men med fiskearten torsk), der findes intet belæg for, at Ansgars kirker i Danmark kun måtte bruges af udenlandske handelsfolk, eller at vikingerne skulle have brændt hans kirke i Hedeby, de ældste trækirker blev ikke bygget på helligområder for de gamle guder (Olaf Olsen: Hørg, hov og kirke 1966), beretningen om Dannebrog 1219 er helt misforstået, her opfanger en biskop flaget, hvorefter han står og blafrer med det i hænderne, det var stude, ikke køer og tyre, der førtes ad oksevejen til Tyskland, det er ukorrekt, at katolske og protestantiske biskopper i Danmark var i indbyrdes strid før 1536, også at englænderne 1807 bombarderede København med kanoner (byen blev udsat for et raketangreb, det første i militærhistorien). – Besættelsesmagtens medløbere benævnes en bloc 'værnemagere', og om retsopgøret efter 1945 hører vi blot, at 'nogle værnemagere kom i fængsel, og nogle få blev dømt til døden og skudt'. Vedrørende efterkrigstiden oplyses vi om, 'at Danmark lå et farligt sted mellem Sovjetunionen og Vesteuropa', og at Sovjetunionen i 1950 var nær ved at komme i krig med Frankrig, England og USA, oplægget til Danmarks medlemskab af NATO fra 1949.
Samtidig fremstår beskrivelserne af enkelte forhold og begivenhedsforløb ofte så uklare eller kortfattede, at teksten bliver uforståelig eller kan fejltydes af den forudsætningsløse læser. Det gælder eksempelvis afsnittene om myremalm, reformationen, enevældens indførelse, statsforholdene i Sønderjylland og Holsten, indførelsen af folkestyret 1848, provisorietiden og grundlovsændringen 1953 ('Grønland og Færøerne blev en del af Danmark').
Det kan også undre, at de mange indvandrergrupper i Danmarks historie stort set lades uænset, ligesom Danmarks kulturelle afhængighed af omverdenen får en lidt tilfældig og spredt omtale. Som helhed fremtræder bogen temmelig uoverskuelig og uden egentlig disposition. Skildringer er uberørt af megen moderne forskning og synes at bygge på reminiscenser af historieundervisningen, som den var for 40-50 år siden – det gælder eksempelvis omtalen af herremand og bonde.
Til gengæld er der ikke sparet på udstyret. Et stort antal, ofte velvalgte, illustrationer opliver siderne, og den grafiske gengivelse er ganske acceptabel, når man tager bogens pris i betragtning.
Brugerne, sprogskolerne og andre skoleformer må ikke lade sig vildlede eller blænde af det indtryk, man får ved en hurtig gennembladning. Tekst og indhold er af en så ringe kvalitet, at dette gør bogen uanvendelig til undervisningen.
Danmarks historie
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.