Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Dårlig motorik kan ende med mobning

En ny undersøgelse viser, at 30 procent af eleverne har mindst en motorisk vanskelighed, især elever, der bevæger sig for lidt, har det svært. Sundhedsplejerske opfordrer lærerne til at trække på tværfaglige netværk.

Der skal sættes tidligt ind overfor dårlig motorik, ellers kan det forfølge de udfordrede elever helt til de bliver voksne.

Foto: Privatfoto
Esben Christensen
Start debatten
10. januar 2012, kl. 14:16

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Når de små poder begynder i skolen, bør den basale motorik være på plads. Det skal for eksempel ikke være et problem at kaste og gribe en bold, hoppe, stå på et ben eller holde på en blyant.

Men en ny undersøgelse viser, at sådanne helt basale motoriske udfordringer er et problem. 30 procent af eleverne har mindst et motorisk problem, mens otte procent har mindst tre områder, hvor de er motorisk udfordrede. Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet har sammen med ni kommuner og Region Hovedstaden lavet en rapport om motoriske vanskeligheder på baggrund af 7839 børn, som blev undersøgt ved skolestart af sundhedsplejersker. Børnene skulle lave 11 øvelser og det var tydeligt, at børn der ikke bevæger sig meget, har flest motoriske vanskelligheder. Børn der bevæger sig meget lidt har tre gange så stor risiko for at have problemer med motorikken. Mens svært overvægtige børn har dobbelt så stor risiko. Konsekvensen for de motorisk svage børn kan blive social isolation og lavt selvværd, og undersøgelsen viser, at drenge med dårlig motorik er særligt udsatte for mobning.

Kan fortsætte ind i voksenlivet

Et bredt fagligt netværk kan hjælpe de udsatte elever. "Som lærer i dagligdagen skal man have noget supervision på, hvad man kan gøre. Det kan være en børnefysioterapeut, en psykolog eller en sundhedsplejerske som kan give nogle råd. Lærerne ser eleverne i det daglige, vi ser dem en gang i mellem og vil gerne støtte lærerne og nogle gange skal der ikke så meget til for at hjælpe eleven", siger Lone Dahlstrøm, leder af sundhedsplejen i Høje-Taastrup Kommune. Børn med motoriske vanskeligheder ved skolestarten kan, hvis der ikke bliver gjort noget ved den svage motorik, have motoriske problemer gennem hele barndommen og ind i voksenlivet. Læs hele rapporten om børns motorik her.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Dårlig motorik kan ende med mobning

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS