Hvad sker der med en teenager, når okkulte mareridt bliver til virkelighed, og når drengen, man før har regnet for psykopat, viser sig at være den mest normale?
Ungdomsgyseren "Cykose" sætter spørgsmålstegn ved den virkelighed og det normalitetsbegreb, vi alle tager for givet, og den gør det på en så overbevisende måde, at ikke kun "hardcore gyserlæsere" vil blive opslugt.
Pigen Lulu, som lever en helt almindelig tilværelse med sine forældre og sin lillesøster, oplever, at det ikke er alt mellem himmel og jord, der er synligt for det blotte øje. Hun er nemlig hjemsøgt af en lille pige, som døde under det fejlagtige bombardement af Den franske Skole på Frederiksberg i foråret 1945.
I nattetimerne forstyrrer pigen på uhyggelig vis Lulu, som bor i en lejlighed i bygningen, hvor skolen lå. Lulu er rædselsslagen og søger støtte hos den (umiddelbart) psykotiske dreng Mads. Det viser sig, at særlige evner giver ham kontakt til døde sjæle, som har brug for hjælp til at komme "over på den anden side".
Mads og Lulu bliver viklet ind i en uhyggelig, men forløsende rejse gennem den okkulte verden. Bogen er et led i en lang række af romaner, som kredser om det okkulte, og som tydeligvis optager mange teenagere. Styrken og det hårrejsende ved netop denne roman er, at gyset er skrevet ind i en meget realistisk ramme, hvilket på psykologisk vis signalerer, at dette også kan ske for dig! Samtidig er tragedien med bombningen af Den franske Skole endnu en realistisk reference, som ikke kan undgå at påvirke læseren. Historien om den lille piges skæbne trænger ind under huden.
Bogen er forfatterens debutroman. Den er velskrevet, godt komponeret, og særligt forholdet mellem Lulu og Mads er dybtgående.
Jeg synes afgjort, at romanen er en gyser i den bedre ende af skalaen, og den kan anbefales læsere fra 11 år.
Cykose
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.