Fonde

Fondsmillioner sender 1.000 lærere på efteruddannelse i praksisfaglighed i naturfag

Publiceret Senest opdateret

Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden har doneret 30,8 millioner kroner til den nationale programindsats Engineering i Skolen.

Donationen går til kompetenceudvikling af 1.000 lærere og mere end 40.000 elever over de næste fire år. 

Målet er at styrke elevers praksisfaglighed i naturfagene, matematik samt håndværk og design gennem blandt andet materialekendskab, håndværksfærdigheder, forløbsudvikling og Engineering Day.

"Ved at koble elevernes praksisfaglighed med naturfaglig viden og problemløsning er Engineering i skolen med til at motivere en bredere kreds af børn og unge. Samtidig kan det hjælpe til at klæde eleverne bedre på i forhold til at vælge en erhvervsrettet uddannelse med naturfagligt og teknisk indhold, hvad enten det er som faglært eller som kandidat", siger Berith Bjørnholm, Senior Vice President for Education & Outreach i Novo Nordisk Fonden i en pressemeddelelse.

Programchef for Børn, unge og science hos Villum Fonden Ole Laursen stemmer i:

"I Villum Fonden er vi glade for at støtte engineering-undervisning i en tredje periode. Evalueringen viser, at både børn og undervisere beriges af den virkelighedsnære, praktiske og undersøgende undervisning. Derfor er det vigtigt, at Engineering i Skolen bliver tilgængeligt og udbredt til flere børn, undervisere og skoler", siger Ole Laursen.

Projektet gennemføres i et partnerskab mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Dansk Metal og professionshøjskolerne KP, VIA, Absalon og UCL. I samarbejdet indgår desuden kommunerne, erhvervsskolerne TEC og EUC Nord samt Astra, Naturfagsakademiet NAFA, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier og de faglige lærerforeninger for matematik, naturfag, biologi, geografi samt håndværk og design.

engineerthefuture.dk: Tocifret milliondonation skal styrke 40.000 elevers praksisfaglighed i naturfag