Alle store danske kunstmuseer med respekt for sig selv har haft en udstilling med kvindelige kunstnere inden for de seneste år. Billedkunstlærer Christina Rinaldo har besøgt en pæn del af dem. Undervejs har hun gået og brygget på, hvordan hun skulle lave et forløb om emnet. Nu er det lykkedes, og i dag var første dag på et forløb frem til jul om stærke kvinder i kunsten med fokus på blomster.
8.-klasseeleverne startede dagen med en introduktion til planters betydning i kunst, og så gik de i gang med papir og farver i kunstmuseet Ordrupgaards lokaler. Udstillingen Plantefeber har nemlig masser af spændende værker, også af kvindelige kunstnere, for eksempel victorianske malere, der sendte skjulte budskaber gennem blomster i deres kunst. En lilje kunne sige vemodighed, en vintergæk håb. Og hvorfor optræder der pludselig en afblomstret mælkebøtte midt i en blomstrende buket?
”Inspirationen til forløbet kommer fra mit valghold, som består af 11 ret stærke unge kvinder. De var dybt optagede af Frida Kahlo, da vi havde om hende, så det er oplagt at arbejde med stærke kvinder i kunsten. Jeg blev fascineret af kunstnernes brug af blomster, så vi skal arbejde med skjulte budskaber i blomster,” fortæller Christina Rinaldo.
Lærerstuderende fortæller om yndlingskunstnere
Eleverne skal tegne blomster, lave blomstertryk, arbejde med blomster i ler og til sidste skabe en installation, der udtrykker deres egne styrker, drømme og kreativitet med inspiration i de kvindelige kunstnere og med fokus på planter, blomster og brug af farver.
”Jeg drømmer lidt om, at vi også kan finde nogle blomster, der repræsenterer deres personligheder.”
Klassen har to lærerstuderende i praktik i øjeblikket, og de er også engageret i forløbet.
”Det er superskønne unge kvinder, som har valgt hver sin kvindelige kunster, der betyder meget for dem, som de vil holde et kort oplæg om hver. Den ene fortæller om Yayoi Kusama og den anden om Georgia O’Keeffe, som var veninde til Kusama og introducerede hende til USA,” fortæller Christina Rinaldo.
Hun kommer også til at introducere eleverne til en række andre kvindelige kunstnere.
Ville du undervise i stærke mænd?
Når Christina Rinaldo ikke har lavet dette forløb tidligere, handler det om, at det er vigtigt for hende, at alle hendes valgholdselever synes, hvert forløb er interessant for dem, og det har ikke passet til de tidligere hold, hun har haft.
”Drenge i udskolingen er sjældent interesserede i at tegne blomster. På mellemtrinnet er de, men ikke i udskolingen. Jeg regner med at køre en version af det her forløb med mit valghold til næste år også, men der tror jeg, at jeg kører det sammen med et forløb om mandekroppen i kunsten, så vi kan tegne adonisfigurer på Glyptoteket også.”
Da hun skrev i Billedkunstlærernes Facebookgruppe efter forslag til kunstnere, kom der gode forslag, men der kom også en kommentar fra en billedkunstlærer, der spurgte: ”Ville du nogensinde lave et forløb med overskriften ‘Stærke mænd i kunsten’?”
Det gjorde Christina Rinaldo lidt forstemt, men også vred.
”Det er sådan noget fis. Jeg underviser ikke feministisk, men det er jo et faktum, at kvindelige kunstnere har skullet kæmpe hårdere for deres kunst og stadig skal det i mange sammenhænge.”
Hun har undervist om Picasso og Monet og Matisse ligesom de fleste andre billedkunstlærere. Og selv hvis hun kun underviste i kvindelige kunstnere resten af elevernes skoletid, ville de stadig have haft om langt flere mandlige end kvindelige kunstnere, når de gik ud.
”Jeg underviser i det, jeg gør, for at danne hele unge mennesker i billedkunst. Jeg taler meget sjældent om ’drenge’ og ’piger’, og jeg er meget bevidst om, at der i hver klasse sidder elever, som er søgende i forhold til deres egen seksualitet. Men jeg tror på, at det netop er ved at bliver præsenteret for og udfordret af forskellige ting i et fag som billedkunst, at alle elever kan finde frem til, hvem de selv er”.
Christina sætter fokus på stærke kvinder i billedkunst – med skjulte budskaber
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.