Forfatter: Julie Sundahl Jakobsen og Kristina Riisgaard
Gratis
Udgiver: Skriveudvikling.dk
To læsevejledere, Julie Sundahl
Jakobsen og Kristina Riisgaard har lanceret skriveudvikling.dk. Det er en hjemmeside med stilladserede
og differentierede skriveforløb til brug i børnehaveklassen, 1. - 3. klasse. Hjemmesiden rummer modeltekster, skriverammer og skabeloner, ordkort og
plakater og feedback på forskellige niveauer. Man kan downloade materialet kvit og frit. Hjemmesiden er endvidere et bibliotek for viden om tidlig skrivning, relevant forskning og
for projekter, litteratur, podcast, værktøjer og materialer.
Annonce:
Forfatterne har i deres forløb
udvalgt emner som 'min familie', 'min skole', 'eventyr' og 'dyr' med afsæt i eksisterende grundbogsmaterialer
og læringsportaler til dansk. De kan således nemt inddrages og styrke den
sammenhængende og kreative skrivning i indskolingen. Forløbene er bygget op med
udgangspunkt i den nyeste danske forskning (ATEL-projektet) om børns tidlige
skriftsprogsudvikling.
Eleverne lærer i løbet af et forløb
på 3-4 lektioner at anvende beskrivende teksttræk
(fremstillingsformer), at skrive sætninger, der fremhæver ønske og argumenter
og synspunkter. (sætningskonstruktion), at skabe sammenhæng i tekster på tværs af sætninger og
markere sig som afsender (tekstfremstilling), at anvende udsagnsord, tillægsord og biord til at
beskrive ønsker og vurderinger og argumenter og at fokusere på sprogets mindre enheder som bogstavlyd,
bogstavforbindelser og stavemåder (stavning). Eksempelvis skal eleverne i et af skriveforløbene
skrive og tegne argumenter for noget, de ønsker ændret på deres skole.
Der er tilknyttet en lærervejledning til anvendelsen
af materialet. Den er nyttig i planlægningen og skaber overblik over undervisningen.
Vejledningen er systematisk, og starter med før skrivning, under skrivning og
efter skrivning. Det anbefales her, at læreren
organiserer klassen i små stationer eller værksteder, så læreren kan hjælpe de
elever, der har brug for det, imens resten af klassen arbejder med
aktiviteter, hvor de er mere overskueligt
og målrettet at arbejde med skrivning i indskolingen. Det anbefales ligeledes, at elevernes skriftlige produkter gemmes
og organiseres i en skrive-portefolio. som kan tages frem til skole-, elever-
og hjemsamtaler. Den rummer værdifuld dokumentation for elevernes
skriveudvikling.
Skrivning er forskningsmæssigt underbelyst,
mener Julie Sundahl Jakobsen og Kristina
Riisgaard. Det er sikkert rigtigt, men jeg er i tvivl, om jeg kan anbefale hjemmesiden til de allermindste elever,
men det kan være noget andet i 2. og 3. klasse, hvor der er større krav til det skrevne.
Annonce:
Jeg
kan godt lide at lade eleverne i børnehaveklassen skrive selv på deres helt egen
måde, når de begynder i skolen. Nogle elever kan skrive lidt, andre kan ikke. Det er meget tilfredsstillende for læreren og
eleverne at være optaget af skriveprocessen, at skrive det talte og først senere lære at fokusere på sprogets mindre enheder som bogstavlyd, bogstavforbindelser
og stavning.
Skriftsproget starter i talesproget og er en kode, som nogle børn knækker let, mens
andre børn har vanskeligheder. Der skal være plads til at eksperimentere med at
læse og skrive og spørgsmålet er om materialet giver plads til det?
Skolen må aldrig blive for svær eller for kedelig.
Jeg kunne desuden godt tænke mig at hjemmesiden indeholdt en evaluering og en beskrivelse af elevers
skriveglæde - og en fyldig litteraturliste.