Repræsentanter for elevorganisationer, skoleledere, forældre og kommunalpolitikere skriver også under på erklæringen og forpligter sig dermed til at tage ansvar for aktivt at styrke skolebørns trivsel og kæmpe imod mobning.
I Norge skrev statsministeren for halvandet år siden under på, at mobning skulle være ude af landet i 2004.
Undersøgelser har vist, at mobningen i Danmark er reduceret, så 11 procent af de danske skoleelever har oplevet mobning mod 25 procent i 1990'erne. Men tallene er væsentligt lavere i Sverige og Norge, som har haft nationale indsatser mod mobning i flere år.
Undervisningsminister Ulla Tørnæs håber, at 'Erklæring om nationalt samarbejde for social trivsel og mod mobning i grundskolen' kan sætte skub i arbejdet med at vurdere elevernes arbejdsmiljø, så skolerne er forpligtet til i henhold til loven om undervisningsmiljø, siger hun til Kristeligt Dagblad.
Der følger ingen penge med erklæringen, men det er muligt at få støtte til projekter mod mobning via udviklingsprogrammet En skole i bevægelse.
Bondo og Tørnæs underskriver national plan mod mobning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.