»Bogens primære fokus er en praksisorienteret beskrivelse, der giver konkret inspiration til en mere helhedspræget danskpædagogik med børnestavningen som fundament«, citat slut.
Bogens hensigtserklæring bliver indfriet i kraft af materialets autenticitet.
Forfatternes engagement i omdrejningspunktet, børnestavningen, brænder igennem til læseren. At bogen så indimellem er lige vel postulerende og de teoretiske henvisninger knap så velunderbyggede det er sekundært.
Bogen henvender sig til indskolings- og dansklærere, lærerstuderende og skolefolk med interesse for området og er en selvstændig fortsættelse af »Nej, farfar! For vi børnestaver «. Anmeldt i Folkeskolen nummer 1-2/ 2003. Siden har forfatterne videreudviklet pædagogikken med børnestavning på deres skole. Bogen beskriver erfaringerne fra det fortsatte arbejde og giver en lang række fantasifulde og livsbekræftende idéer til danskundervisningen, til læsningen, skrivningen, diktaterne og grammatikken op til 5. klasse. Hele 19 anvendelige kopisider er det blevet til bagerst i bogen, som går hånd i hånd med læringssynet.
En gennemgående karakteristik af det præsenterede materiale er glæden og lysten til at arbejde med børns indlæring af danskfaglige kompetencer. En holdning til danskfaget, som spadserer ud over faggrænsen, som bygger på rummelighed, trivsel og anerkendelse i læringsmiljøet. Barnet skal i skolen mødes med anerkendelse for det, barnet kan og gør. Specielt drengene og deres behov for større fysisk udfoldelse bliver tilgodeset i forfatternes læringsunivers. For eksempel kan det udmærket lade sig gøre at lære at sætte grammatisk komma i en 4. klasse ved hjælp af en overhead og en forestilling om, at eleverne er fuglepar. Der er også idéer til, hvordan man kan arbejde med navneordenes bøjning i klassen: Man bygger ganske enkelt en forhindringsbane i klasseværelset. Eller hvad med de svære og lange ord, som der bliver fortalt en dramatisk historie om og fremover kommer til at hedde monsterord, som børnene bare lige skal skære i stykker i mindre dele.
Lad os få legen, glæden og den sanseintegrerende undervisning bygget ind i det danskfaglige arbejde og hva så? Fortsættelsen følger vel med eleverne op.
Børnestavning – hva’ så?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.