BLOG Den digitale skole

SKRIBENTER
John Klesner:

Formand Danmarks it-vejlederforening

Ella Myhring:

Lærer, skolebibliotekar

Aage B. Nielsen:

viceskoleleder

Hanne Voldborg Andersen:

Lærer, it-vejleder og PhD studerende

Abonner på nyt om Den digitale skole i dit personlige nyhedsbrev.


3   19

Teknologiforståelse - velkommen til en ny faglighed i folkeskolen

"Forsøget med Teknologiforståelse i Folkeskolens Obligatoriske Undervisning" er skudt i gang. Det er ikke hver dag, at der er premiere på en ny faglighed, og de næste tre år vil fremmane mindst lige så mange spørgsmål, som de vil give svar. Formålet med forsøget er at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen, så alle elever lærer at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.

0   3

Intra vil støje af h… til

Skolernes farvel til Intra burde fejres med en velfortjent kanonsalut, men Itslearning vælger i stedet at forstyrre lærere og pædagoger med 1 års vedvarende og uhensigtsmæssig støj.

0   3

Digital dannelse - ad libitum

Fornemt initiativ med fokus på kreativitet og teknologi samt udlevering af gratis Micro:bits til elever i kommende 4. klasse.

0   17

Ønsker vi større gab mellem, prøver, hverdag og ønskede kompetencer?

Et høringssvar fra Pædagogisk LæringsCenterForening og Danmarks it- og medievejlederforening

0   3

Teknologiforståelse - et valgfag med muligheder

Valgfaget er del af et forsøgsprojekt på et antal udvalgte skoler. Andre kommuner er dog velkomne til at udbyde valgfaget som kommunalt valgfag. Se så at komme i gang!

3   6

Træerne vokser ikke ind i himlen

Det er jo en fastslået kendsgerning, at it i skolen kun er til for at bidrage til læring af mere af det samme, som eleverne også skulle lære for 50 år siden. It i sig selv er "urørligt".

2   9

Hatten af for hensigten

Hypotesen om, at eleverne med computerstøttet undervisning bliver dygtigere til de almindelige skolefag er sejlivet. Er det fordi den er rigtig? Hvordan finder vi ud af det?

6   17

Synlige mål med brug af it?

Det ærgrer mig, at skoler og kommuner investerer så massivt i teknologier, for primært at anvende disse som smidigt distributionsredskab, alternativ til blyanten eller kopiarket. Jeg ville ønske, at de havde mere fokus på begrebet genuin læring, og designede læringsmiljøer og læringsaktiviteter, hvor eleverne anvendte de digitale redskaber til at gøre deres stemme gældende, være i dialog og sammen med andre være kritisk undersøgende, analyserende, konstruerende, diskuterende og evaluerende. Der er behov for synlige mål for, hvad vi vil opnå med brug af it i forhold til elevernes læring.

3   7

Vores UNI-login er unikt - bare det også var stabilt

Med skoleres daglige adgang til digitale læremidler, læringsplatforme, online kontorpakker og lagerplads er vedvarende udfald ikke tillidsskabende og holdbare.

2   18

Førte tilskudsperiode os tilbage til Søren og Mette?

Her ved overgang til det sidste år med tilskud er det vel ved at være på tide og se, om vi opnåede, det vi ville med ordning til tilskudsberettigede digitale læremidler.

6   3

Minecraft som et naturligt element i undervisningen

Minecraft er netop kommet i en ny version rette mod uddannelse

2   474

Periscope - mere pral og interessante øjeblikke!

I dag kl. 15 streamede Josefine, også kendt som DigiPippi-ambassadør, en kort live-udsendelse på Periscope, hvor hun fortalte om områder, hun er optaget af i arbejdslivet. Udover #skolepral og Edu.dk er også seje piger i tech-verdenen på dagsordenen, og det blev også til en snak om bl. a. håndværk og design. Det er forhåbentlig starten på #skolescope

0   652

Er du rigtig klog eller Google-klog?

Er du bevidst om, hvor du henter dine informationer, og om det overhovedet er værd at gøre sig en tanke omkring?

1   476

Hvad med forankring af demonstrationsskoleprojekterne?

Vi er rigtig gode til at iværksætte projekter. Men de mange ressourcer, der er lagt i demonstrationsskoleprojekterne, fortjener også en indsats mod forankring.

0   431

Infografik til Nyhedsugen

En opfordring til matematiklærerne om at introducere infografik i forbindelse med Nyhedsugen

0   612

Læser vi det, som vi ikke læser?

Hvor stor en del af din viden erhverver du i dag fra traditionelle bøger? Hvad læser børn og unge i deres liv? Og hvad læser man i skolen?

1   525

Nu kan alle regne den ud!

PhotoMath er endnu et redskab, som må sætte træning af matematiske færdigheder under pres.

16   1145

Er det aflivningen af Skolekom m.v.?

Så er der overblik over indhold og form for den kommende brugerportal, som er rettet mod børn og unge, forældre ledelse og undervisende og personale. Fokus er styrkelse af elevens læring og trivsel.

0   515

Google Classroom - et gratis LMS-system

Kort beskrivelse af seneste tilbud fra Google

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.375 andre er allerede tilmeldt