BLOG Den digitale skole

SKRIBENTER
John Klesner:

Formand Danmarks it-vejlederforening

Ella Myhring:

Lærer, skolebibliotekar

Aage B. Nielsen:

viceskoleleder

Hanne Voldborg Andersen:

National koordinator

Thomas Dreisig Thygesen:

Pædagogisk it-konsulent og formand Danmarks it- og medievejlederforening

Rikke Falkenberg Kofoed:

Konsulent Leg med IT. Uddannet lærer. Tidligere kommunal IT-konsulent

Rune Gråbæk:

Pædagogisk konsulent med fokus på IT og Teknologiforståelse

Abonner på nyt om Den digitale skole i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

0   14

Dagens tip: Tid til at tænke innovativt

Vi kan få gode ideer sammen - også online. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip er i dag skrevet af Rikke Falkenberg Kofoed fra Leg med IT og Peter Rasmussen, Fonden for Entreprenørskab.

1   15

Hvad har du i(mellem) ørerne?

Har dine elever behov for en pause fra skærmen? Så kunne det være, at du skulle sætte lydfortællinger på skemaet. Podcast i undervisningen kan give dine elever mulighed for at fordybe sig individuelt i emner, der interesserer dem, kombinere undervisning og bevægelse, øve sig i aktiv lytning og blive bedre til at danne indre forestillingsbilleder. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip om Podcast i undervisningen er skrevet af Hanne Voldborg Andersen, national koordinator for FabLab@SCHOOLdk og næstformand i foreningen.

0   9

Dagens tip til online undervisning: Idræt og bevægelse i kombination med opgaver

Hvem gider sidde bag skærmen hele dagen lang? Det er nok de færreste. Idræt og bevægelse i kombination med opgaver kan give energi og få humøret op. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip er i dag skrevet af Thomas Dreisig, Pædagogisk it-konsulent i Kerteminde Kommune, lærer og formand i foreningen.

4   27

Dagens tip til online undervisning: Digitale lege i pauserne;)

Vi skal huske det sociale element, når vi arbejder online med eleverne. De trænger til at hygge sig, grine og lege sammen. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip er i dag skrevet af Rune Gråbæk (@digitalpadagog) pædagogisk konsulent i Greve Kommune og bestyrelsesmedlem i Ditvej

0   8

Dagens tip til onlineundervisning: Sammen hver for sig i Book Creator

Skolerne står i øjeblikket tomme og eleverne undervises online. Danmarks it- og medievejlederforening bringer de kommende uger gode tips til fjernundervisningen. Dagens tip er i dag skrevet af Rikke Falkenberg Kofoed fra Leg med IT, lærer, Book Creator ambassadør og bestyrelsesmedlem i Ditvej.

3   3

Kom og del dine erfaringer med online undervisninger på Twitters #skolechat

På Twitter er der altid gang i skolesnakken under hashtagget #skolechat. Med en ny omgang nødundervisning er der behov for at få drøftet online undervisning på de forskellige trin i skolen. Første omgang #skolechat bliver mandag d. 11/1-2021 kl. 20-21.

2   29

Fra Unilogin til Duologin

Det nye Unilogin er kommet temmelig skidt fra start. Fra at være simpelt og anvendeligt i alle skolesammenhænge er det blevet til, at der nu findes to logins af forskellige årsager. Følgen er uoverskuelighed og masser af spildtid på skolerne, hvor det er svært for brugerne at finde hoved og hale i tingenes sammenhæng.

0   8

#skolechat reboot – tema: online undervisning

Vi sidder lige nu i en situation, hvor vi har brug for og lyst til at lære sammen og støtte hinanden i forhold til undervisning i en ret speciel corona-situation. I lyset af #COVID19 kæmper mange lige nu med at etablere god online-/fjernundervisning. Derfor genstarter vi #skolechat live på Twitter om fjernundervisning nu på mandag d. 16/3 kl. 20-21. Alle kan være med, det er gratis & det hele foregår på Twitter med hashtag #skolechat. Det er lærerigt, og det er god energi.

0   6

Kodelinjer ændrer verden!

I en mere og mere digitaliseret verden ser vi et stigende fokus på kodning og teknologiforståelse. Ingen teknologier er værdineutrale, og interaktionen mellem teknologi og menneske kan være både forventelig men også uforudsigelig. Hvem havde fx forventet, at en blå like-knap ville bidrage til en helt ny form for markedsføring, overvågningsøkonomi og en ændring af vores adfærd? Som en trold af en æske. Denne artikel giver et lille indblik i kodelinjer, der har været med til at ændre verden på godt og ondt. Perspektiver der også kan trækkes over i undervisningsverdenen.

0   72

Aula bør vente en postgang mere

Udskydelsen af Aula er yderst dårlig timing, men det vil naturligvis være endnu mere uheldigt at søsætte et projekt, der ikke er færdigt. Det vil dog næppe være færdigt i uge 43, og det vil derfor være en god ide ikke at tage Aula i brug før sommeren 2020. Der skal ikke være grus i tandhjulene, når så mange mennesker skal involveres.

4   19

Teknologiforståelse - velkommen til en ny faglighed i folkeskolen

"Forsøget med Teknologiforståelse i Folkeskolens Obligatoriske Undervisning" er skudt i gang. Det er ikke hver dag, at der er premiere på en ny faglighed, og de næste tre år vil fremmane mindst lige så mange spørgsmål, som de vil give svar. Formålet med forsøget er at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen, så alle elever lærer at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.

0   3

Intra vil støje af h… til

Skolernes farvel til Intra burde fejres med en velfortjent kanonsalut, men Itslearning vælger i stedet at forstyrre lærere og pædagoger med 1 års vedvarende og uhensigtsmæssig støj.

0   3

Digital dannelse - ad libitum

Fornemt initiativ med fokus på kreativitet og teknologi samt udlevering af gratis Micro:bits til elever i kommende 4. klasse.

0   17

Ønsker vi større gab mellem, prøver, hverdag og ønskede kompetencer?

Et høringssvar fra Pædagogisk LæringsCenterForening og Danmarks it- og medievejlederforening

0   3

Teknologiforståelse - et valgfag med muligheder

Valgfaget er del af et forsøgsprojekt på et antal udvalgte skoler. Andre kommuner er dog velkomne til at udbyde valgfaget som kommunalt valgfag. Se så at komme i gang!

3   6

Træerne vokser ikke ind i himlen

Det er jo en fastslået kendsgerning, at it i skolen kun er til for at bidrage til læring af mere af det samme, som eleverne også skulle lære for 50 år siden. It i sig selv er "urørligt".

2   9

Hatten af for hensigten

Hypotesen om, at eleverne med computerstøttet undervisning bliver dygtigere til de almindelige skolefag er sejlivet. Er det fordi den er rigtig? Hvordan finder vi ud af det?

6   17

Synlige mål med brug af it?

Det ærgrer mig, at skoler og kommuner investerer så massivt i teknologier, for primært at anvende disse som smidigt distributionsredskab, alternativ til blyanten eller kopiarket. Jeg ville ønske, at de havde mere fokus på begrebet genuin læring, og designede læringsmiljøer og læringsaktiviteter, hvor eleverne anvendte de digitale redskaber til at gøre deres stemme gældende, være i dialog og sammen med andre være kritisk undersøgende, analyserende, konstruerende, diskuterende og evaluerende. Der er behov for synlige mål for, hvad vi vil opnå med brug af it i forhold til elevernes læring.

3   7

Vores UNI-login er unikt - bare det også var stabilt

Med skoleres daglige adgang til digitale læremidler, læringsplatforme, online kontorpakker og lagerplads er vedvarende udfald ikke tillidsskabende og holdbare.

2   18

Førte tilskudsperiode os tilbage til Søren og Mette?

Her ved overgang til det sidste år med tilskud er det vel ved at være på tide og se, om vi opnåede, det vi ville med ordning til tilskudsberettigede digitale læremidler.

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.981 andre er allerede tilmeldt