Vi fejrede skolens 120-årsfødselsdag forleden. Så får man en lille klump i halsen. Det bliver ikke det samme på en anden skole”., siger lærer Katrine Diduch.

Sådan mærker lærer besparelser: Mega øv, hvis min skole må lukke og slukke

Skælskør Skole skal lukke, hvis det budgetforlig, som politikerne er enige om, bliver en realitet den i Slagelse Kommune. Lærer og meningsdanner Katrine Diduch forbereder sig på at forlade den skole, hun allerhelst vil blive på.

Publiceret Senest opdateret

”Jeg er blevet enig med mig selv om, at jeg skal prøve at være mere aktiv på LinkedIn. Hvorfor? Fordi min skole måske lukker og slukker. I hvert fald hvis det står til byrådet i Slagelse Kommune. Mega øv. Men i stedet for at brokke mig, vil jeg prøve at dele alt det fede fra mit arbejde – i billeder”.

Sådan lyder et LinkedIn-opslag fra lærer på Skælskør Skole Katrine Diduch, er også er uddannet meningsdanner og er faglig rådgiver på folkeskolen.dk/håndværkogdesign.

Årsagen er, at der i Slagelse alene i år skal spares 115 millioner kroner. I 2023 er tallet 323 millioner kroner, og en stor del skal hentes på skolerne. Politikerne er blevet enige om et budgetforlig, der blandt andet betyder, at Katrine Diduchs arbejdsplads Skælskør Skole lukkes, hvis politikerne holder fast i deres aftale, når budgettet skal vedtages 10. oktober.

”Jeg hørte nyheden i mandags, da jeg sad i bilen. Det er en kæmpe fortvivlelse. Både fordi jeg er lærer på skolen, og fordi mine egne børn går på skolen”, siger Katrine Diduch.

I budgetforliget er der lagt op til, at Skælskør Skole, Boeslunde Skole og Eggeslevmagle Skole skal nedlægges og derefter oprettes som en samlet skole der, hvor Eggeslevmagle Skole er placeret i dag. Derudover skal Flakkebjerg Skole og Tårnborg Skole i Slagelse nedlægges.

Spareplaner skaber lærerusikkerhed

Udmeldingen i medierne bredte sig på Skælskør Skole i takt med, at lærere og elever så nyheden på Facebook og de lokale medier. Stemningen var meget trykket på skolen.

”Vi mødte ind tirsdag alle sammen og var meget rådvilde. Vi læste det i nyhedsmedierne, så vi vidste ikke, hvad vi skulle forholde os til”.

”Vi ved jo ikke, om der er brug for alle lærere, eller hvad der sker med ledelsen. Jeg har selv lidt ro på, for der står, at de talentklasser, der er i kommunen, består. Jeg er koordinator og underviser i kunsttalentklasserne, så jeg er nok sikret, men jeg ved jo ikke, i hvilken form eller under hvilken ledelse”, siger Katrine Diduch.

”Jeg har kun været uddannet i små 10 år. Jeg har altid sagt, at jeg ikke kunne arbejde på andre skoler end Skælskør Skole. Ledelsen tager imod de projekter, jeg spiller ud med. Det er fedt sted at være for en engageret lærer. Jeg ved jo ikke, hvordan det ser ud i fremtiden”.

Katrine Diduchs tillidsrepræsentant og en kollega, som sidder i den lokale lærerkredsbestyrelse, er gode til at orientere lærerne, fortæller hun.

”De ved noget. De får mange informationer i byrådet og deltager i møder med ledelsen. Jeg føler mig i trygge hænder i forhold til dem, der repræsenterer mig. På den ene side er jeg frustreret, men der er også en kampgejst, som vokser på skolen”, siger hun og forklarer, hvordan især eleverne i udskolingen vil kæmpe for skolen.

Kampgejst på skolen

”Eleverne i de ældste klasser arrangerer demonstrationer, og lærerne bliver nødt til at følge med. I kunst og design-klasserne skal vi efter planen arbejde med streetart i forbindelse med kulturnatten i Slagelse. Nu prøver jeg at gribe elevernes engagement og koble dét med aktivistisk kunst ”.

Katrine Diduch håber, at det kan lade sig gøre at fokusere på forskellene på skolerne i Slagelse uden at skabe splittelse.

”Det er os som samlet lærerstab og elevgruppe i Slagelse, der skal kæmpe for hver vores ting. Vi har forskellige profiler på skolerne. Nogle lærere og elever trives med det ene, andre med det andet. Vi er en stor kommune, der skal kunne rumme alle de forskelle der er”, siger hun. "Der må ikke et opstå et os og dem mellem skolerne. Vi må gå i fælles kamp for at opretholde vores skoler, for elevernes skyld. Ja, for kommunens fremtids skyld".

Ender hun på den nye Eggerslev-skole, så får hun faktisk lidt kortere på arbejde.

”Det vil ikke umiddelbart få den store betydning for mig. Men der vil jo ikke være den kultur og opbakning og de traditioner, der er på Skælskør Skole. Vi fejrede skolens 120-årsfødselsdag forleden. Så får man en lille klump i halsen. Det bliver ikke det samme på en anden skole”.