Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Innovationsfonden støtter ny, stor undervisningsplatform om bæredygtig udvikling

Clio, Via, Aalborg Universitet og Undervisningsministeriets styrelse Stil gået sammen i konsortium, der skal udvikle undervisning i bæredygtig udvikling til grundskolen.

Foto: yacobchuk
Karen Ravn
Karen Ravn Onlineredaktør
Start debatten
7. juni 2022, kl. 07:46
Start debatten

Innovationsfonden har investeret 19 mio. kroner i konsortiet GreenEdTech med bl.a. Aalborg Universitet, professionshøjskolen Via og virksomheden Clio. Clio skal udvikle en såkaldt 'læringsplatform' med undervisningsmaterialer, som stilles gratis til rådighed for de folkeskoler i Danmark, der bruger Clio. Og på Vias læreruddannelser vil bæredygtigheden blive en del af de kommende læreres grunduddannelse:

  • Projektets fulde navn er Green transition of Education and educational Technology.
  • Det samlet budget for GreenEdTech er 38.090.181 kr., heraf 19.031.555 millioner kr. fra Innovationsfonden.
  • Projektet løber fra 1. maj 2022 – 1. maj 2026.
  • GreenEdTech konsortiet består af Aalborg Universitet, Via University College, Clio, samt tætte samarbejdspartnere Concito, Green Hub Denmark, Dansk Industri Digital, Haldor Topsøe, Grundfos, Aarhus Universitet og Styrelsen for It og Læring.

"GreenEdTech fokuserer på, at eleverne skal lære at handle på bæredygtig udvikling og løse problemer – ikke kun vide noget om emnet. Læreruddannelsen er derfor helt central i den sammenhæng: De kommende lærere skal uddannes til forandringsagenter i grundskolen, hvor den næste generation skal dannes til en fælles bæredygtig fremtid", siger docent på Via Raffaele Brahe-Orlandi i en pressemeddelelse.

Ifølge Clio bliver materialerne på den nye platform helt anderledes end noget, vi kender i folkeskolen i dag:

"Den platform og de metodikker, vi udvikler sammen med resten af konsortiet, henter inspiration fra citizen science (borgerinvolverende forskning, red.). En lignende teknologi findes ikke i dag på hverken vores eller andre platforme. Grundtanken er differentieret undervisning og tværfaglighed, og det er centralt i denne sammenhæng, for der er brug for mange slags fagligheder til at takle den grønne omstilling", siger Thomas Tønnesen, der står i spidsen for Clios partnerskaber.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Innovationsfonden støtter ny, stor undervisningsplatform om bæredygtig udvikling

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS