Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Billedkunst

Bachelorer: Sådan udvikler du elevernes fantasi i undervisningen

Kristina Mattesen og Mette Yde er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om, hvordan man ved at placere fantasien i en mere tilgængelig og mimetisk praksis, kan svække de idealiserede og prætentiøse forventninger, der kan lægge et pres på eleverne.

Foto: privat
Anna Essendrop Bach
Anna Essendrop Bach Studentermedarbejder, debat
Start debatten
16. august 2025, kl. 14:15
Start debatten

Lektorer på læreruddannelsen VIA UC i Aarhus Claus Vammen Jacobsen og Dorthe Ansine Christensen har indstillet Kristina Mattesen og Mette Yde til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

“Kristina og Mette har udarbejdet et velskrevet og fagligt velfunderet projekt, som undersøger forståelsen af elevers brug af fantasi i billedkunstundervisningen. Gennem en spændende analyse af blandt andet en vestlig kulturs fremstilling af mimesis som en begrænsende læringsstrategi, udfordrer projektet elevernes oplevelse af, at det er snyd, når de kigger efter hinanden i et billedkunstforløb om parafrase. Projektet diskuterer afslutningsvist, hvordan præstationssamfundet kan have betydning for opfattelsen af god undervisning, og taler for at italesætte imitationens potentialer samt at tilrettelægge procesorienterede forløb i faget for at skabe en modvægt til en produktorienteret læringskultur.

Projektet er interessant og har en særlig styrke i sit kritiske syn på kulturelle betydninger i fag- og læringssyn. Desuden formår de studerende at balancere elegant mellem refleksioner over egen lærings- og refleksionsproces i arbejdet med projektet samtidig med at de faglige pointer kommunikeres klart og tydeligt til projektets læsere.”

Helt konkret undersøger de i projektet, hvorfor skolen skal arbejde med elevernes fantasi, og hvordan man som lærer i billedkunst kan stimulere og udvikle elevernes fantasi.

Hent hele projektet her:

Imitation i fantasi

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere – lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Bachelorer: Sådan udvikler du elevernes fantasi i undervisningen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS