Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

At være og lære sammen

En meget velskrevet, interessant og ikke mindst anvendelig bog – lige den, vi manglede!

Den gode studiegruppe

Dorthe Lau
Start debatten
17. januar 2019, kl. 10:27

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Den gode studiegruppe", en antologi redigeret af Lene Tanggaard og Karsten Mellon, sætter fokus på, hvad det vil sige at være i en god studiegruppe. Antologien bidrager med interessante temaer: Hvad det er vigtigt for en studiegruppe at være opmærksom på for at kunne være en gruppe, og hvad der skal til for at blive en velfungerende studiegruppe. Studiegruppen opfattes som en vigtig dimension i forhold til at styrke studieintensiteten, og det er netop i det sociale, at det faglige intensiveres, og det er også her, de største eksistentielle problemer indfinder sig i det morads, som fællesskaber også kan være.

Titel: Den gode studiegruppe

Forfatter: Lene Tanggaard, Thomas Harboe, Steen Visholm, Camilla Raymond, Karsten Mellon, Kristina Suhr

Pris: 210

Sider: 92

Forlag: Dafolo

Undervisere skal støtte studiegrupper i at blive velfungerende, og dette har sandsynligvis været savnet flere steder. Mange undervisere er gode til at rammesætte, i forhold til hvad studiegrupperne skal lave, hvorfor de skal lave det, og hvornår de skal aflevere produktet. Men fokus på, hvordan der skal samarbejdes, er imidlertid underprioriteret, og her bidrager bogen med viden og konkrete tiltag i forhold til betydningen af det studierelaterede arbejde, der finder sted i grupperne.

Antologien er bygget op over fem kapitler, der samlet sætter fokus på to centrale temaer i studiegruppearbejdet. Det ene tema retter blikket mod, hvordan kreativitet kan berige studiegruppens arbejde. Det andet tema sætter fokus på, hvordan følelser og konflikt kan forstås i en gruppesammenhæng.

De fem kapitler bidrager til en nyfortolkning af det at arbejde med den gode studiegruppe. Hvert kapitel afsluttes med refleksionsspørgsmål, som uden tvivl vil give anledning til mange gode drøftelser i studiegrupperne.

Bogen bidrager med gode råd til, hvordan man organiserer sig og giver feedback på tekstudkast, og den kommer med forslag til, hvordan man i en studiegruppe helt konkret kan organisere et første møde i en feedbackgruppe. Både studerende og undervisere kan få stor glæde af denne bog, der fokuserer på det centrale i en uddannelse, nemlig at studere og lære sammen med andre. Det er en meget inspirerende og anvendelig bog til studerende og undervisere på professionshøjskoler og universiteter, da den er spækket med konkrete og anvendelige forslag til udvikling af det at studere.

Bogen er på fineste vis et eksempel på, hvordan teori udmøntes i praksis. Her er virkelig noget at gå i gang med – og samtidig blive klog på teorierne, der ligger bag.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

At være og lære sammen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS