Diskussionen om undervisningsmaterialerne er blevet en varm politisk kartoffel, men Gordon Ørskov Madsen mener, at politikerne skal overlade ansvaret til skolerne.
Diskussionen om undervisningsmaterialerne er blevet en varm politisk kartoffel, men Gordon Ørskov Madsen mener, at politikerne skal overlade ansvaret til skolerne.

DLF-formand: En glidebane, at politikere vil bestemme over undervisning om Muhammed-krisen

Undervisningsministeren har bedt parterne i Sammen om Skolen levere input til regeringen i den ophedede diskussion om undervisning i Muhammed-krisen. Lærernes formand mener, at debatten er blevet for skinger og peger på lokale løsninger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den ophedede politiske diskussion om statsligt skolemateriale om Muhammed-krisen er blevet en politisk varm kartoffel - og en sag, der ikke vil gå væk.

Men formanden for Danmarks Lærerforening (DLF), Gordon Ørskov Madsen, mener ikke, at de løbende markante politiske udmeldinger om, hvorfor staten bør udarbejde undervisningsmateriale, og hvorfor lærerne bør vise eleverne Muhammed-tegningerne, løser noget som helst ude på skolerne.

"Man blæser et problem op, men der kommer ingen løsninger på det. Og så bliver det politisk bragesnak, mere end at man forholder sig til realiteterne. Der er en tendens til, at der åbenbart er et behov blandt en række politikere for at melde ud på det her område med nogle markante synspunkter. Det gør bare ikke tingene lettere ude i virkeligheden på skolerne", siger DLF-formanden til folkeskolen.dk

Hans kommentar falder i kølvandet på, at børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har bedt folkeskolens parter i samarbejdsforummet 'Sammen om Skolen' om at komme med input til regeringen om sagen.

Det skal ske på et møde i dag.

Ytringsfrihed og selvcensur

Det er blevet aktuelt, efter at justitsminister Nick Hækkerup (S) kort før jul bebudede, at han i starten af det nye år vil indkalde til forhandlinger om ytringsfrihed og selvcensur.

Dermed undgik regeringen at blive bragt i mindretal i folketingssalen, fordi SF egentlig havde lagt op til at stemme for de borgerlige partiers genfremsættelse af et beslutningsforslag om, at regeringen skal sikre udarbejdelse af undervisningsmateriale om Muhammed-krisen og samtidig gøre den til "en formativ periode i historiekanonen". Forslaget indebar også, at skolernes sikkerhedsberedskabsplaner skal opdateres.

Justitsministeren mener, at der med regeringens initiativ er lagt op til en grundigere og bredere behandling, end de borgerlige partiers beslutningsforslag lagde op til.

"Alle lærere skal føle sig frie og trygge i deres undervisning, og det har Folketinget en forpligtelse til at sikre. Jeg vil derfor nu indkalde Folketingets partier til forhandlinger om ytringsfrihed og selvcensur", lød det fra Nick Hækkerup op til jul.

Med til den historie hørte også, at Altinget kunne afsløre, at sagen om undervisningsmaterialet har foruroliget Udenrigsministeriet. Ministeriet har advaret Statsministeriet om, at det kan skabe en ny krise med den muslimske verden, hvis den danske stat står bag undervisningsmateriale om Muhammed-krisen.

Gordon Ørskov Madsen håber, at "vi på et tidspunkt kan forholde os til, hvordan vi griber det her an, så det ikke hele tiden bliver en diskussion i det offentlige rum".

"Vi kommer ikke rigtig frem til noget, der kan bruges i virkeligheden, og det er jo egentlig det vigtigste", siger DLF-formanden.

På mødet i partnerskabet Sammen om Skolen vil hans synspunkter gå på, at politikerne skal passe på med at gøre sig forestillinger om, at "de kan styre det her fra Christiansborg".

"Skru ned for retorikken"

"Jeg tror, vi alle er bedst tjent med at forsøge at finde gode, lokale løsninger ud fra den virkelighed, skolerne er i. Og det skal stadig være skolerne og lærerne, der i samarbejde med skolebestyrelserne vælger, hvad det er for noget materiale, der skal bruges i undervisningen. Det er ikke noget, man kan styre fra centralt hold. Der findes masser af forlag, der udbyder undervisningsmateriale - så nej, jeg ser ikke lige for mig, at det er en løsning, at staten skal have ansvaret for at udarbejde undervisningsmateriale", siger Gordon Ørskov Madsen.

Han mener, at det vil være hensigtsmæssigt at "skrue ned for den politiske retorik" og højere grad have respekt for, at skolerne kan finde løsninger lokalt.

"Der er gået enormt meget politik i det her, og så bliver tonen skinger. Det er ingen tjent med", siger han.

DLF-formanden kalder det en glidebane, at politikerne vil være med til at diktere på skolernes område. Ikke mindst i lyset af, at den politiske diskussion på folkeskoleområdet i andre sammenhænge handler entydigt om at lægge mere frihed ud til skolerne lokalt.

"Hvis staten skal blande sig og udarbejde undervisningsmateriale i lige den her sag, skal staten så også til at overtage udarbejdelse af materiale i alle mulige andre svære ting, som vi møder i skolen? Det peger jo i vidt forskellige retninger. Jeg mener ikke, at det her er noget, man skal styre fra centralt hold", fastslår lærernes formand.

Powered by Labrador CMS