Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse:

Anbefalelsesværdig og praksisnær bog om co-teaching i en dansk skolekontekst

Bogen forholder sig teoretisk og forskningsbaseret til begrebet co-teaching, men er primært en praksisnær og grundig håndbog i brugen af co-teaching i udviklingen af inkluderende læringsmiljøer i skolen.

Foto: Cecilie Rosdahl
Christina Krolmer
Start debatten
23. november 2023, kl. 11:00
Start debatten

Hvordan kan skolen møde alle børn og være det bedste sted for alle børns læring og sociale udvikling? Ét svar er co-teaching, hvilket er omdrejningspunktet i Fra en, til to, til co-teaching. Bogen er blandt andet baseret på forfatternes udviklingsarbejde i Gladsaxe Kommune med at udvikle og realisere co-teaching på en række folkeskoler. Der er også fundet inspiration ved besøg på amerikanske skoler.

Fakta:

Fra en, til to, til co-teaching – Sådan kommer du i gang med af co-teache

Forfattere: Trine Bjerg og Rikke Bach

299 kroner

232 sider

Forlag: Pressto

Efter forord og indledning præsenteres læseren i første kapitel for co-teaching som samarbejdsmetode. Herefter følger kapitler om, hvem der kan co-teache, erfaringer fra USA og Danmark, samarbejdet og planlægning og evaluering af undervisningen. I det sjette kapitel beskrives seks tilgange i co-teaching, og hvad man skal være opmærksom på i forhold til hver enkelt af dem. De sidste tre kapitler omhandler inkluderende læringsmiljøer, specialpædagogik i almenundervisningen og ledelse af co-teaching.

Bogens illustrationer, modeller og skabeloner findes desuden bagerst i bogen og kan også hentes i A4-versioner til print via forlagets hjemmeside.

Fra en, til to, til co-teaching henvender sig bredt til praktikere i skolen og til andre fagprofessionelle. Det er ikke en akademisk fremstilling af co-teaching, inklusion eller specialpædagogik, men en bog med vægten på ”det erfaringsbaserede og pædagogisk anvendelige”.

En af mine litterære livretter er praksisbøger! Selvom jeg læst har en del af den litteratur om co-teaching, som denne bog også læner sig opad, tilføres jeg alligevel noget nyt i form af den praksisnære tilgang, med afsæt i forfatternes egne erfaringer, der rundhåndet deles med læseren. Som bonus får jeg nogle gode kapitler om det centrale i forhold til inkluderende læringsfælleskaber og specialpædagogik i relation til almenundervisningen samt helt konkrete værktøjer – eksempelvis brugbare skabeloner.¨

Sidst, men absolut ikke mindst, er bogen velskrevet og i et sprog, der bevirker at jeg som læser ikke taber tråden undervejs og får lyst til at læse bogen fra ende til anden. Også derfor får bogen min anbefaling med på vejen ud i de danske skoler.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Anbefalelsesværdig og praksisnær bog om co-teaching i en dansk skolekontekst

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS