Mistrivsel

Alternativet vil have forvaltningen i København til at byde ind med initiativer, der kan understøtte en normkritisk undervisning

Efter kritik af Normstormerne vil Alternativet igen have mere normkritik ind i skolen

Der skal gøres mere for at styrke LGBT+-elevers trivsel i de københavnske skoler, mener Alternativet.

Publiceret

Peg på mulige initiativer, der kan bidrage til at give LGBT+elever en bedre skolegang.

Den opgave vil Alternativet gerne pålægge skoleforvaltningen i København. På det næste møde i kommunens børne- og ungdomsudvalg 7. februar håber partiet på at få politisk opbakning til den ide.

Ifølge partiets børne- og ungdomsordfører Emil Sloth Andersen har den massive kritik af Normstormerne øget berøringsangsten med spørgsmålet om kønsidentitet.

”Efter sagen om organisationen Normstormerne så er pendulet svinget i en retning, hvor der er for meget politisk berøringsangst ift. kønsidentitets-spørgsmålet. Normstormerne som organisation har fortjent kritik på mange punkter, og de får jo heller ikke flere penge pr. 1. januar. Men selve idéen om normkritisk pædagogik fejler ikke noget”, siger han i pressemeddelelse.

Emil Sloth Andersen kalder det ”en brændende vigtig værdikamp”, som partiet ”gerne vil genoplive”.

”Det er stadig omtrent 9 ud af 10 LGBT+elever i folkeskolen, der hører skældsord som ’tranny’ og ’bøsserøv’ omkring deres identitet. Alle elever bør reflektere over, hvilke normer der ligger bag dé ord, og hvordan dé ord påvirker andre mennesker. Det kan normkritisk undervisning få dem til, og derfor bør vi politisk bakke op om normkritik”.

Partiet vil også have, hvad de kalder for en ”nødpakke for LGBT+mindretallet”, der blandt andet kan bestå af flere kønsneutrale toiletter eller oplysningskampagner.