Skolebiblioteket vender tilbage i Københavns Kommune

Flertal i Københavns Børne- og ungdomsudvalg gør nu op med folkeskolereformens Pædagogiske Læringscentre.

Publiceret Senest opdateret

"Da jeg i august kiggede på min datters nye skoleskema, forstod jeg ikke forkortelserne. Et lærerseminarium er blevet til et University College. Og ved I for eksempel, hvad PLC er? Nej vel. Det står for Pædagogisk Læringscenter. Engang hed det et skolebibliotek. Hvorfor er vi holdt op med at kalde ting det, de er? Det er en helt unødvendig fremmedgørelse".

Sådan sagde Mette Frederiksen, S, i sin første åbningstale som statsminister for fire år siden. 

Men PLC hedder det fortsat ude på skolerne. Ind til i dag. For denne formiddag har et flertal i børne- og ungdomsudvalget i Københavns Kommune besluttet, at man i kommunalt regi bruger ordene "skolebiblioteker" og ”skolebibliotekar", når det kan lade sig gøre. På initiativ fra Enhedslisten og Konservative har kommunen undersøgt muligheden for, at man lokalt i København vender tilbage til det gamle navn. Og svaret fra forvaltningen er, at Pædagogisk Læringscenter godt kan kaldes ”skolebibliotek”: 

"I Folkeskolelovens § 19, stk. 2 står der, at der ved en hver skole oprettes et pædagogisk læringscenter. Skolerne skal desuden leve op til bestemmelserne i Bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre. Skolerne kan kalde det fysiske rum for skolebibliotek, hvis de vil. Flere skoler kalder i praksis allerede deres PLC-rum for skolebiblioteket, når de taler med elever og forældre, mens lærerne internt i personalegruppen bruger betegnelsen PLC om den funktion på skolen, der samler og koordinerer skolens vejledningskompetencer mv., jf. bekendtgørelsen". 

På den baggrund stemte hele udvalget med undtagelse af Socialdemokratiet for et tillægsforslag fra Alternativet og Enhedslisten, som blandt andet siger, Københavns børne- og ungdomsforvaltning fremover bruger betegnelserne "skolebiblioteker" og ”skolebibliotekar”, når det er muligt.

"Der er kommet for mange mærkelige konsulent-vendinger ind i folkeskolen. Nu sender vi et klart signal om, at et skolebibliotek skal hedde et skolebibliotek. Det skal ikke hedde et 'pædagogisk læringscenter', for det er helt fremmed for børnene, lærere og forældrene", siger Alternativets undervisningsordfører Emil Sloth Andersen om dagens beslutning. 

"De ord, vi bruger i skolen, skal være velkendte for eleverne, og forældrene skal nemt kunne forstå de begreber, der bliver brugt, så de kan hjælpe børnene til en bedre skoledag. Det bliver nemmere, når man kalder det ”skolebibliotek”. Vi driver ikke en folkeskole for Undervisningsministeriets skyld. Vi driver den for børnenes skyld".