Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Aktivitetsbog for børn med ADHD

Klik for at skrive manchettekst.

Hanne Larsson
Start debatten
24. maj 2012, kl. 14:48

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Bogen henvender sig direkte til børn med ADHD. Forfatteren tager efter eget udsagn udgangspunkt i de problemer, som disse børn har. I fire kapitler gennemgås øvelser omkring emnerne "Selvbeherskelse", "Problemer i skolen", "Venner" og "At have det godt med sig selv".

Titel: Aktivitetsbog for børn med ADHD

Forfatter: Lawrence E. Shapiro

ISBN: 9788777067808

Pris: 278 kroner

Sider: 200 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Emnerne er selvfølgelig relevante, og børn med ADHD har givet større problemer på disse områder end andre børn, men når det er sagt, forekommer det nu som meget almindelige vanskeligheder, som alle børn indimellem kan have brug for hjælp til.

Hjælpen består så i forslag til en række aktiviteter, hvor barnet skal øve sig i de ting, det har rigtig svært ved. Det kræver en vis modenhed at gennemføre på egen hånd, og i forordet lægges der også op til, at nogle øvelser kan kræve voksenhjælp.

Der er ingen angivelse af, hvilken aldersgruppe forfatteren mener, bogen er egnet for, men både sproget og illustrationerne giver indtryk af, at det er yngre børn, helt klart før-pubertetsbørn. Om ret mange af disse børn magter på egen hånd at arbejde så målrettet, som bogen kræver, er temmelig tvivlsomt.

Indholdet i øvelserne er god gammeldags sund fornuft, og hvad enhver god og erfaren lærer, pædagog og forælder vil kunne finde på, oven i købet med skyldigt hensyn til det enkelte barns egenart.

Men hvis man synes, man mangler idéer til leg og træning, der kan styrke barnets egen forvaltning af impulser og evne til forudseenhed og målrettethed, er der nok af eksempler at tage af og gode oplæg til fælles refleksion mellem barn og voksen. Og barnet behøver ikke have ADHD.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Aktivitetsbog for børn med ADHD

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS