Efter sommerferien bliver Fortunaskolens elever i 6. klasse betragtet som en del af udskolingen.

Frihed i Esbjerg: Skole gør 6. klasse til en del af udskolingen

En Esbjerg-skole med fem afdelinger vil udnytte frihedsforsøget til at reducere mellemtrinnet til kun at bestå af 3.-4. klasse. Det sker for at højne det faglige niveau og samtidig mindske eksamenspresset i udskolingen.

Publiceret

Første statusrapport

2.000 ledere, lærere og pædagoger på folkeskolerne i Esbjerg ogHolbæk er efter sommerferien og tre år frem med i et frihedsforsøg,som giver dem mulighed for at lave skole efter samme regler somlandets fri- og privatskoler. Folkeskolen er blevet lukketind i ideudviklingen på en række Esbjergskoler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Fortunaskolens fem afdelinger i Esbjerg Kommune vil 6.-klasserne fra næste skoleår som noget nyt være en del af udskolingen.

De fem afdelinger er ligesom resten af kommunens folkeskoler en del af frihedsforsøget, der de næste tre år sætter folkeskolerne i Esbjerg og Holbæk fri fra en lang række af de almindelige statslige krav. Og den frihed har Fortunaskolen valgt blandt andet at bruge til at ændre på skolens faseopdeling, fortæller skoleleder Jan Lagoni.

Han tror nemlig på, at det måske kan være en del af svaret på nogle af flere af skolens udfordringer.

"Jeg synes, at man fejler med den almindelige fasestruktur. I 0.-3. klasse har man fokus på at have lært børnene at læse og lære dem tallene og tabellerne. Når de kan alt det, er det som om, at man så slapper lidt af. Mellemtrinnet bliver tre år, hvor der ikke rigtigt er lige så meget fokus, fordi lærerne dér ikke skal levere et eller andet i den anden ende. Når de så kommer i 7. klasse, er der straks fokus på, at de snart skal til prøver, og at de får en række nye fag. Og ved at tage 6. klasse op i udskolingen, så skulle fokus på prøverne gerne mindskes i et eller andet omfang", forklarer Jan Lagoni.

Sådan vil lærerne lave skole 

Kun to lærerskift på et helt skoleforløb

Selvom skolen officielt stadig vil være inddelt i tre faser, vil skolen forsøge kun at have to markante lærerskift i løbet ad elevernes samlede skoleforløb.

"Eleverne følger nogle voksne fra 0.-5. klasse, og så er det så nogle andre lærere, der tager over fra 6. klasse. Forskningen og vores nationale test har vist, at på mellemtrinnet falder elevernes matematik- og læseniveau. Vi har ikke et klart svar på hvorfor, men vi har i hvert fald taget en beslutning om at prøve at nedbryde skellet i den normale faseopdeling", siger han.

"Nu ligger der et pres på os lærere om at sætte alle skoler fri. Det er lidt angstprovokerende. Men alle går til det med troen på, at det kan lade sig gøre"

Efter sommerferien bruger skolen også de øgede frihedsgrader til at forkorte skoledagen for alle elever, så 0.-3. klasse får en skoledag fra kl. 8-13, 4.-5. klasse får to ugentlige dage til kl. 14, mens 6.-9. klasse kører kl. 8-14 alle dage.

Selvom Jan Lagoni er leder for alle fem afdelinger, fortæller han, at det vil være forskelligt, hvordan skolerne vil arbejde med frihedsforsøget.

"Nogle af skolerne vil være meget fokuseret på udeskole, og så har vi en skole i Brammingby, som er en 'asfaltskole'. De vil arbejde meget projektorienteret. Ens for alle skolerne er, at man vil have et fålærerprincip, og så bliver det mere hele dage, som vi kender det fra temadage. En lærer vil være hele dage i klassen og har ansvaret for en række fag. Og så kommer vi til at arbejde med flydende pauser, som lærerne lægger, når der er brug for det".

Esbjerg vil også droppe testene i frihedens navn