Blog
1   6

Svar på et svært spørgsmål

Abonner på nyt om Læreruddannelsens forening for madkundskab i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan håndterer vi madmæssig mangfoldighed i madkundskab?

Jeg fik forleden et interessant og relevant spørgsmål fra en projektsamarbejdspartner, en madkundskabslærer, der til daglig underviser i en 6. klasse, hvor der går 7 muslimer og en vegetar. Han kunne godt tænke sig at vide, hvordan jeg forholder mig til det svære i at planlægge en undervisning, hvor man med den elevgruppe kommer hele vejen rundt i faget. Som han udtrykte det: Det dur jo ikke, at vi kun laver mad uden kød, eller at vi ikke laver retter med svinekød, som jo fylder meget i den danske madkultur. Det nemmeste ville jo være at sætte eleverne i gruppe sammen og lade dem lave retter af andre råvarer, men så opstår andre problemer fx i forhold til gruppedannelser, integration, in- og eksklusion o. lign.

Det er selvfølgelig også noget, vi arbejder med på læreruddannelsen i faget madkundskab, ikke kun set i forhold til elever, men også i forhold til madkundskabslærerne selv, for hvad hvis de er muslimer eller vegetarer eller noget tredje, der gør, at der er bestemte fødevarer, de ikke spiser? Hvordan forholder de sig til det i undervisningen, når de fx skal smage på elevernes retter eller indgå i et måltidsfællesskab?

Jeg blev faktisk så nysgerrig på denne problemstilling, at jeg sendte spørgsmålet videre til en række af mine kolleger i Læreruddannelsens forening for Madkundskab for at høre, hvad de tænker om sagen. Og nu er jeg nysgerrig på, hvordan denne problemstilling håndteres i undervisningen i praksis rundt omkring, så nu sender jeg spørgsmålet videre til jer, der underviser i madkundskab. Hvad gør I, når I står i situationer som denne, med elever, der af forskellige årsager ikke spiser bestemte fødevarer. Hvilke hensyn tager I? Hvilke overvejelser gør I jer, og med hvilke begrundelser træffer I de valg, I gør?

Hjælp med at svare på et svært spørgsmål.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
653 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen