Anmeldelse

Co-teaching

Kort og godt om co-teaching

Vi kommer med helt ind i klasseværelset i denne bog, hvor teorien bag co-teaching udfoldes i praksis. Hvis du skal læse én bog om samarbejdsformen, er denne introduktion et rigtigt godt bud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Status er, at jeg stadig har til gode at afprøve co-teaching i praksis. Min viden om samarbejdsformen er derfor af rent teoretisk karakter. Faldgruben kan være, at jeg aldrig får taget denne viden med mig ind i praksisfeltet. Derfor er jeg glad for at have læst denne bog.

Fakta:

Titel: Co-teaching

Forfatter: Janne Hedegaard Hansen

Pris: 130

Sider: 68

Serie: Pædagogisk rækkevidde

Forlag: Aarhus Universitetsforlag

”Co-teaching” er seneste skud på stammen i serien "Pædagogisk rækkevidde", der kan hentes gratis som e-bog og/eller lydbøger af DLF’s medlemmer. Serien er skrevet af forskere, og tanken er at give lærere og pædagoger inspiration til at ”omsætte viden til praksis i klasseværelset”.

Bogen består af fem kapitler, forfatterens anbefaling til litteratur og en henvisning til refleksionsspørgsmål, der kan findes på bogens hjemmeside. I første kapitel kridtes banen op. Co-teaching præsenteres kort, og læseren introduceres til forfatterens forskningsophold i Los Angeles, hvor målet var at blive klogere på, hvad ”co-teaching kan bidrage med i den inkluderende skole”. Herefter handler det om deltagelse og fællesskab samt co-teaching i praksis. I fjerde kapitel fremhæves skoleledelsens rolle og ansvar i arbejdet med co-teaching. Bogen rundes af med et kapitel om samarbejde og co-teaching i en dansk kontekst.

I det seneste år har jeg læst et par bøger om co-teaching. Ud over at være hurtigt læst og umiddelbart tilgængelig for alle sammenfatter denne bog den mest centrale teori og omsætter det til praksis via forfatterens oplevelser under forskningsopholdet. Selvom forfatteren tager afsæt i en amerikansk skolekontekst, kan bogens praksiseksempler efter min mening sagtens overføres til undervisning i en dansk klasse. For mig gav bogen også anledning til flere refleksioner: I forhold til den amerikanske lærer, for hvem inklusion først og fremmest handler om medborgerskab. Men også i forhold til det stigmatiserende udtryk ”inklusionsbørn”, jeg jævnligt overhører, og som sender mig direkte i det røde felt. I Californien bruges udtrykket ”exceptionelle” om elever, ”der befinder sig i en vanskelig situation eller har særlige behov, uanset om det drejer sig om børn, der er højt begavede, børn med handicap, syge børn eller om elitesportsudøvere eller børn, der kommer fra familier med få eller mange resurser”. Med dette gøres forskellighed ikke til et problem, men et vilkår.

Kort og godt: ”Co-teaching” er den bog, du ikke skal lade være med at læse!

Powered by Labrador CMS