Forskning

Det er ikke nok at der er en god belysning i klasseværelset. Der skal også være frisk luft og god akustik, viser en ny DTU-undersøgelse.

Ny forskning: Effekten af frisk luft og godt lys i klassen forstærker hinanden

En endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra DTU viser, at den samlede effekt på elevernes koncentration af en gennemgribende indeklimarenovering er større end effekten af de individuelle dele. Og så er det ovenikøbet billigere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du er både sulten, træt og tørstig, er det ikke nok at du får en flaske vand. Du skal også have en portion mad og en lur, hvis du skal tilbage på toppen. Og hvis klasselokalet er præget af både dårlig luft, dårligt lys og larm, skal alle tre ting bringes i orden, hvis eleverne i lokalet skal præstere fuldt ud.

3+2=8

Det er sådan set logisk nok. Men en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra DTU Byg antyder at når alle tre forhold - lys, luft og lyd - forbedres, kan man ikke bare lægge effekterne sammen. De forstærker faktisk hinanden.

Hvem sørger for luftforandring?

"Vores undersøgelse er sådan set foranlediget af det evige problem ved at finansiere indeklimarenoveringer på skoler" fortæller lektor Christian Anker Hviid fra DTU Byg til folkeskolen.dk.

"Hvad skal man vælge: skal de have bedre luft, bedre lyd eller bedre lys - hvad har mest effekt? Og så viste det sig på nogle af de målinger, vi lavede, at bedre lys og bedre luft i kombination boostede resultatet. Og det var ret overraskende. Vi håbede jo, at i bedste fald ville vi se, at effekten af det ene ville blive lagt sammen med effekten af det andet, men i nogle af vores målinger gav det altså endnu mere".

Undersøgelsen er gennemført i fire klasselokaler ved siden af hinanden på privatskolen Byens Skole i Valby ved København. I alt deltog 92 elever. De er blevet testet med blandt andet den velkendte d2-test, som måler elevernes af opmærksomhed og koncentration, og det var her den boostede effekt af bedre luft og bedre lys slog igennem.

Professor om dårligt indeklima: "Det er veldokumenteret - tid til løsninger"

For eksempel viser undersøgelsen, at elevernes koncentration steg med knap tre procent, når de fik bedre ventilation i klasselokalet. Når de fik bedre lys, steg deres koncentration med lige over 2 procent. Men når de fik begge dele, var deres koncentration otte til ni procent højere end i kontroltesten, altså med de luft- og lysforhold, de havde før indeklimarenoveringen.

Hvor vigtig er ventilation?

Studiet har fundet en noget mindre forbedring af elevernes præstationer end DTU's tidligere undersøgelser har vist. DTU har tidligere påvist en sammenhæng mellem god luftkvalitet og gode præstationer i de nationale test. Når effekten ikke var så god denne gang, har det blandt andet at gøre med, at kontroltesten i den nye undersøgelse foregik i en luftkvalitet, der noget bedre, end det typisk er tilfældet på danske skoler, mener forskeren bag undersøgelsen.

Lavpraktisk: Københavnerskole åbner vinduet, når der mangler ilt

 "Det er notorisk svært at måle elevers performance under forskellige vilkår" siger Christian Anker Hviid.

"Vi faldt en lille stigning, som regel ikke signifikant, men i det øjeblik vi også gav dem lys, bum, så skete der noget. Eller omvendt".

Christian Anker Hviid er ikke i tvivl om, at luftkvaliteten, især indholdet af CO2, har en effekt på elevernes præstationer.

"Men om den effekten skal måles i fem eller ti eller femten procent, det er hamrende svært at lave studier på ude i en rigtig skole".

Og så er det billigt…

Klasselokalerne, som har deltaget i undersøgelsen, er i én og samme ombæring blevet renoveret, så de både har fået bedre luft, lys og lyd.

"Det er sådan et tre-i-et-koncept, som faktisk har gjort renoveringen noget billigere, end hvis de tre ting skulle rettes separat" fortæller Christian Anker Hviid. "Det er nærmest en halvering af prisen i forhold til hvis de tre ting skulle installeres hver for sig. Det må da interessere kommunerne."

Danmarkskort: Her er status på folkeskolernes arbejdsmiljø

Det behøver nemlig ikke være så dyrt at skabe godt indeklima, mener forskeren. "Hvis vi siger en folkeskoleelev koster 60.000 om året, så koster det syv promille af det, at give dem lys, luft og lyd med denne her løsning. Og det for en ti procents effektstigning".

Du bliver dummere i dårlig luft