Anmeldelse Dansk mellemtrin
0   22

Multimodalitet i skolen

En multimodal indføring i analyse og produktion ud fra et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv.

Multimodalitet i skolen

Fakta


Titel
Multimodalitet i skolen

Forfatter
Simon Skov Fougt, Anne Løvland

Pris
373,75

Sider
202

Forlag
Dafolo

Forfatterne til "Multimodalitet i skolen" har undervejs fået hjælp til bogen af studerende, lektorer og en lysdesigner. Herved behandles multimodalitet ud fra et mangefacetteret perspektiv, der giver mange nuancer i forhold til multimodalitet som en læringsfremmende aktivitet. Bogen er velegnet til lærere, undervisere og lærerstuderende, idet den introducerer multimodalitet som begreb ud fra både en analytisk og produktiv tilgang på en god og grundig måde.

Artiklen fortsætter under banneret

Ordet "multimodalitet" kan oversættes med "måde". På side 38 defineres multimodale tekster som "(...) tekster, som kombinerer enheder, der skaber mening på forskellige måder. Det kan for eksempel være kombination af ord, som vi forstår, fordi vi kender det verbalsproglige symbolsystem i det sprog, vi anvender, og fotografi, som vi forstår, fordi vi synes, det ligner noget virkeligt".

"Multimodalitet i skolen" har et lækkert design rent multimodalt med spørgeskemaer til læseren og opsamling efter hvert kapitel. Den er ligeledes rigt illustreret med billeder fra undervisning og bokse med kortlink og QR-koder, hvorved læseren kan se/høre teksterne, der fungerer som modeltekster for analyserne.

Styrken ved bogen er, at den kombinerer teori og praksis og ud over indføring i multimodalitet beskriver afholdte didaktiske forløb fra folkeskolen. På den måde er bogen inspirerende og praksisnær.

De mange svære begreber, der introduceres i bogen, serveres på en lækker og samtidig pædagogisk måde. Et leksikon bagerst i bogen gør det let og overskueligt at slå bogens fagtermer op. "Multimodalitet i skolen" giver konkrete eksempler på, hvordan der kan arbejdes med elevernes multimodale tekstkompetence hen imod at blive kritiske og gode tekstlæsere og selv kunne producere multimodale tekster. Ethvert lærerbibliotek bør have bogen stående, og den kan således varmt anbefales til både lærere og lærerstuderende.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.421 andre er allerede tilmeldt