Når læreren har lagt en vejledning ind i app'en, kan eleverne selv scanne sig frem til, hvordan de skal løse en opgave.

Autisme-app kan gøre fagligt svage elever mere selvhjulpne

En app, der hjælper mennesker med autisme med skræddersyede vejledninger om tøjvask, madlavning og arbejdsopgaver, kan også gøre fagligt svage elever mere selvhjulpne i almenundervisningen. For eksempel med instruktioner om komma- og regneregler.

Publiceret

Sådan fungerer ScanHow

Læreren sammensætter skræddersyede step-by-step vejledninger ogkan gøre dem visuelle ved hjælp af video, foto, lyd, grafik ogtekst i den kombination, der passer eleverne bedst. Hver vejledningknyttes til en QR-kode, som hænges op i klassen.

Eleverne kalder vejledningerne frem ved at bruge app'en til atscanne QR-koden med en smartphone eller tablet. Resultatet er langtstørre uafhængighed og selvstændighed hos eleverne.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Digitale teknologier kan gøre elever mere selvhjulpne, give dem øget selvtillid og føre til færre konflikter. Det viser erfaringerne fra projektet Inkludigi, hvor otte skoler fra Billund, Gentofte, Kolding, Lejre og Vordingborg Kommuner har brugt teknologi til at støtte arbejdet med inklusion i folkeskolen.

Projektet er gennemført fra 2017 til i år af Socialt Udviklingscenter SUS og nonprofitorganisationen Fonden Unges, der på sit uddannelsescenter i Bagsværd blandt andet tilbyder STU til unge med autisme.

Som led i projektet har fonden afviklet kurser i app'en Scan How, der er udviklet som et personligt hjælpemiddel til mennesker med autisme og andre kognitive vanskeligheder. Ved hjælp af app'en kan en lærer eller en støtteperson sammensætte skræddersyede step-by-step vejledninger, som brugeren kan scanne frem på sin smartphone eller tablet ved hjælp af en QR-koder. På den måde kan vedkommende for eksempel vaske tøj uden at have behov for en hjælper.

Værdifuldt værktøj i den almene undervisning

Inkludigi-projektet viser, at app'en også kan gøre elever med faglige udfordringer og ringe arbejdshukommelse mere selvhjulpne i almenundervisningen.

I stedet for at læreren må gentage opgaven for eleverne, kan teknologien forklare, hvad eleverne skal løse den, for eksempel gennem billed- eller videosekvenser. Det sker ved, at eleven med sin smartphone eller tablet scanner en QR-kode, som læreren har hængt op i klasselokalet, og som fører eleven til den instruktion, læreren har lagt ind i Scan How.

Det frigiver tid til, at læreren kan komme rundt i klassen og hjælpe eleverne med selve løsningen af opgaven frem for at skulle gentage eller instruere.

"App'en kan hjælpe elever med for eksempel bedre at forstå matematik. Samtidig får lærere hjælp til at skabe mere struktur og forudsigelighed og skabe et læringsmiljø, hvor både elever med lav og høj fagforståelse får en positiv oplevelse", fortæller Matias Faaborg, der underviser i Fonden Unges og er medarbejder i Scan How-projektet.

Direktør glad for at have skabt en app, som kan hjælpe bredt

Fonden Unges arbejder for at skabe et bedre liv for mennesker med autisme gennem undervisning, jobkvalificering og teknologi., og app'en Scan How er udviklet i samspil med eleverne på fondens undervisningstilbud.

"Vi kæmper ind imellem en kamp for at skabe plads til mennesker med autisme i det såkaldt normale samfund, så derfor er vi særligt glade for, at vores elever har været med til at skabe noget, som kan hjælpe mange andre", siger fondens direktør, Britta Bak.

Via nedenstående link finder du en video, hvori lærer Nina Kulow fra Bakkeskolen i Kolding fortæller, hvordan hun bruger interaktive vejledninger i dansk til at gøre det nemmere for elevene at løse opgaver selv. Det gælder blandt andet, når de er i tvivl om kommareglerne, og når de har brug for skabeloner til at analysen af en novelle.

"Kommareglerne er meget svære at huske for de fokuselever, vi har, og de har svært ved at se det analytiske i teksterne, og derfor hjælper jeg dem i skabelonerne med at kunne se de her ting. De svage elever har ikke behøvet så meget hjælp, for de har selv kunnet bladre i skabelonerne, før de har behøvet spørge", siger Nina Kulow i indslaget.

Læs mere

Videoindslag fra Bakkeskolen i Kolding