Nyt liniefag på vej

Undervisningsministeriet overvejer at oprette dansk som andetsprog som liniefag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk som andetsprog bliver sandsynligvis et nyt liniefag. Undervisningsministeriet behandler i øjeblikket en ansøgning fra Københavns Dag- og Aftenseminarium, KDAS, om at oprette faget.

'Det er vigtigt at sikre, at de fremmede i Danmark får bedre undervisning i dansk. Det får de ved, at de lærere, der underviser dem, har en større kompetence. De skal ikke kun arbejde med dansk sprog og litteratur, men også fokusere mere på de sproglige discipliner. Så kan de nemmere få eleverne i gang med at forstå og læse dansk', siger Paul Heide, der er rektor på KDAS.

Seminariets ansøgning blev sendt i august sidste år, og nu ser det ud til, at der snart kommer en afgørelse, selv om Undervisningsministeriets specialkonsulent, Gerhard Jaspersen, ikke tør sætte dato på.

'Men hvis jeg siger inden for en måned, så er det nok ikke helt tosset', siger han.

Forslaget fra Københavns Dag- og Aftenseminarium er blevet behandlet i Seminarierådet, der er ministerens rådgivende organ, og det har udtalt sig positivt, men hvis liniefaget bliver indført, kommer det ikke de studerende, der skal starte efter sommerferien, til gode, som KDAS har ønsket det.

Paul Heide er meget utilfreds med ministeriets langsommelighed.

'Jeg er skuffet over, at vi ikke kan få svar hurtigere. Nu er tiden jo ved at være forpasset for i år', siger han.

I Undervisningsministeriet bliver den langsomme behandling forklaret med, at der i øjeblikket er mange vigtige sager, der skal tages stilling til.

Baggrunden for ansøgningen er, at omkring 80 af de 1.300 studerende på Københavns Dag- og Aftenseminarium er tosprogede.

'For en del af de studerende ville det være rigtig godt, hvis dansk som andetsprog eksisterede som liniefag. Det vil støtte dem i deres egen sproglige udvikling, og mange af dem vil komme til at arbejde med børn fra deres eget oprindelsesland, når de kommer ud i folkeskolen', siger Paul Heide.

Han fortæller, at mange tosprogede er kommet i klemme med den nye læreruddannelseslov, hvor alle skal vælge enten matematik eller dansk som liniefag.

'De krav, der stilles til dem i dansk, kan være næsten uoverstigelige. Det ville være en håndsrækning til dem, hvis de kan få en undervisning, der vægter sprogstruktur og grammatik og så videre', siger han.

Ansøgningen fra KDAS lægger dog op til, at det nye liniefag skal være et tilbud til samtlige studerende på alle landets seminarier, og ansøgningen er ikke den eneste opfordring, ministeriet har fået til at oprette liniefaget. I begyndelsen af marts sendte de politisk ansvarlige for folkeskolerne i København, Århus, Odense, Aalborg, Randers og Esbjerg et brev til undervisningsministeren. De skrev, at nyuddannede lærere ikke er klar til at undervise tosprogede elever. Det koster kommunerne millioner til efteruddannelse af de nye lærere, derfor opfordrede de til at styrke området på seminarierne, blandt andet ved at oprette liniefaget dansk som andetsprog.

Undervisningsministeren har netop svaret, at hun håber at træffe en afgørelse inden længe.