Hvad er der i godteposen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I USA er udgangspunktet for en skoles website ofte et ønske om at styrke kontakten mellem skole og forældre.

Adskillige organisationer eller firmaer har lavet rammesystemer, som gør det enklere for skolerne at drive sådanne 'forældrerettede' websites. Eksempler kan findes på:

http://www.familyeducation.com/home

http://www.asd.com

http://www.nschool.com

http://www.eschoolhouse.com

De er alle 'gratis' for skolerne, idet de finansieres af sponsorer, ved reklamer og/eller salg af skoleartikler.

En slående ting er de mange rammer uden indhold. Måske har de også problemer med, hvad lærernes arbejdstid skal bruges til i USA?

'Learning Village' er derimod et rammesystem, som et skolevæsen køber og driver selv - og derfor uden en slipstrøm af uvedkommende kommercielle input.

http://www.ibm.com/solutions/education/schools/learningvillage

'Learning Village' er ved at blive bearbejdet til en dansk version, og der er andre tilsvarende produkter på vej.

Det er et erkendt problem, at denne udvikling genererer endnu en kløft - blandt de mange andre. Nemlig mellem dem, som har og kan det der IT - og dem, som ikke har eller ikke kan.

Man kan imidlertid ikke fylde kløften ved at lade som om, IT ikke findes. Men man kan heller ikke fylde den med lutter uddannelse. Kan man mon fylde den med bærbart udstyr til eleverne?

Denne uges NETopNU

er redigeret af Johan Jacobsen