Debat

En skoleledelsesuddannelse med ambitioner

Dialog og viden er ikke hinandens modsætninger, men fundamentet for faglig ledelse, når vi uddanner skoleledelserne i København.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da vi i Københavns Kommune søsatte en uddannelse for vores skoleledelser, var det vigtigste mål at styrke den faglige ledelse, give redskaber til den lokale dialog mellem skolens ledelse og medarbejdere og inddrage den tilgængelige viden og data i udviklingen af skolen.

Vores skoler i København er samlet set i en god form, og endnu flere forældre vælger folkeskolen til. Men vi har ambitioner om mere, og uddannelse af skoleledelsen er et skridt på vejen.

Med uddannelsen vil vi blive skarpere på, hvordan det går med børnene, så vi kan sætte ind, når noget er ved at køre af sporet. Det vil særligt styrke de svage elever. Det kræver, at vi systematisk taler om vores faglige forventninger og følger målrettet op. Ellers svigter vi de børn, der bevæger sig under vores radar - og det er som oftest de mest udfordrede.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Faglig ledelse som en hjørnesten

Den faglige ledelse er central i debatten om den københavnske skoleledelsesuddannelse. Jeg anerkender, at der kan være mange holdninger til god ledelse, men vi har valgt at bygge vores uddannelse på to vigtige elementer, som for mig er afgørende.

God faglig ledelse forudsætter for det første en informeret dialog på den enkelte skole. Den faglige forskel skabes i det enkelte klasselokale. Dialogen mellem lærer, skoleledelse og andre fagprofessionelle er derfor hjørnestenen i den faglige ledelse. Med dialog kan vi udfordre hinanden, dele erfaringer og i fællesskab udvikle undervisningen.

God faglig ledelse er også baseret på viden. Ikke i form af kontrol, men i form af indsigter, opsamlinger og evalueringer, som kan deles, diskuteres og danne et grundlag for udvikling og for – ja, for vores dialog om en bedre skole og i sidste ende for et styrket fagligt niveau for vores elever.  

Vi skal have en ambition om at danne og uddanne vores elever bedst muligt. Det kræver et fælles fagligt fokus. Det kræver en systematisk dialog, og det kræver, at vi har et fælles vidensbaseret udgangspunkt, så vi kan følge med i, om eleverne flytter sig socialt og fagligt.

 

Dialog og viden er fundamentet for god faglig ledelse

Ledelse baseret på dialog og ledelse baseret på viden er ikke hinandens modsætninger. Vores dialog skal tage afsæt i den viden, vi har om børnene, og skabe et udgangspunktet for tillid, samarbejde og nytænkning. Det er værdier, vi arbejder med i dag, og det vil det også være i morgen på de skoler, hvor skoleledelsen har været omkring den københavnske skoleledelsesuddannelse.

Dialog og nysgerrighed på hinandens faglighed er et omdrejningspunktet på alle skoler – derfor er det helt ok at gå til sin leder og ønske at høre mere om den efteruddannelse, de er i gang med at tage.

Jeg håber, det bliver en anledning til at fokusere på de redskaber til faglig ledelse, som uddannelsen kan tilføre de københavnske skoler - fremfor at kritisere inspirationen fra Oslo.

Vi har mange ambitioner for København. Men for mig er en af de vigtigste, ambitionen om at vi i fællesskab hjælper byens børn og unge ud på den dannelsesrejse, der skal sikre, at de alle kan udleve deres drømme.