»Der er lidt cirkushest og savsmuld over det«.For ligesom gamle cirkusheste siges at kunne lugte savsmuld og ville tilbage til manegen ved lugten, mener Jørn Kokkendorff, at lærere for altid vil være lærere.
»Det at være lærer er en identitet, og de fleste pensionerede lærere følger jo stadig med i alt, der har med folkeskolen at gøre, så du slipper ikke bare professionen som lærer. Samtidig er du som lærer medlem af et stort fællesskab«, mener han.
Netop derfor sneg Jørn Kokkendorff sig stadig med til DLF-kongres, de første år efter at han gik på efterløn. Og netop derfor er han i dag aktiv i fraktion 4 – pensionisterne i Danmarks Lærerforening (DLF) – og har meldt sig som blogger på Lærersenior, det faglige netværk for seniorer og pensionister, der startede på folkeskolen.dk i januar i år.
Selv stoppede Jørn Kokkendorff som lærer i juli 2014. I en alder af 63 år og efter 35 år på den samme skole – Vorrevangskolen i Aarhus.
»Jeg stoppede med at arbejde, dagen før lov 409 og folkeskolereformen trådte i kraft. Et heldigt sammentræf. For beslutningen var taget et par år før, men det gjorde, at jeg stoppede, mens legen var god – inden lærerne blev ydmyget. Jeg har for eksempel aldrig været tvunget til målstyret undervisning. Så jeg har kun gode minder om at være lærer«.
Jørn Kokkendorff underviste især i matematik og sløjd, men også i natur/teknik, historie og kristendom. Primært i indskoling og på mellemtrin.
Som aktiv lærer nød han fællesskabet og samarbejdet med kollegaerne, men især samværet med børnene. »Både det faglige og det at se børnene udvikle sig, men ikke mindst det at lære børnene at være en del af et forpligtende fællesskab«.
»Det her er ikke Ældre Sagen«
I dag er Jørn Kokkendorff 68 år, og selv om både have, høns, hustru og venner bliver passet, så fylder arbejdet med andre pensionerede lærere meget. Engagementet og de mange tillidsposter, som han har haft gennem livet, handler alt sammen om det samme: Om fællesskab, identitet som lærer, men også om solidaritet med de aktive lærere.
»Jeg har været fagligt aktiv i mange år, mens jeg arbejdede. Jeg var tillidsrepræsentant i seks år og derefter kongresdelegeret og medlem af kredsstyrelsen i Aarhus i 20 år. Så da jeg et år efter min efterløn blev spurgt, om jeg ikke ville stille op som kongresdelegeret for Pensionistforum Østjylland, sagde jeg ja med det samme«.
Med pladsen i Pensionistforum Østjylland blev Jørn Kokkendorff automatisk medlem af arbejdsgruppen for Århus Lærerforenings Seniorklub. En klub, han de sidste to år har været formand for. Siden 2016 har han desuden været kongresdelegeret for fraktion 4.
I Pensionistforum Østjylland handler det især om erfaringsudveksling mellem kredsene, og så har forummet foreslået en politik for pensionistarbejdet i Danmarks Lærerforening.
»Fraktion 4 tegner sig for omkring en fjerdedel af alle medlemmer i DLF, så vi vil gerne have, at DLF forholder sig lidt mere til pensionisterne. Samtidig mener vi, at det er vigtigt at fokusere på, hvordan vi fastholder nuværende og kommende pensionister i foreningen«.
I seniorklubben i Aarhus handler det især om det sociale og klubbens 11 årlige arrangementer: fra visesang til foredrag, rundvisninger, julefrokost og årets store sommerudflugt.
»Det faglige fylder også, og på vores januarmøde, der minder om en generalforsamling, har jeg indført, at vores kredsformand kommer og fortæller om, hvad der sker i DLF og på skoleområdet lige nu. For det er vigtigt at markere, at vi er lærere. Det her er ikke Ældre Sagen«, siger Jørn Kokkendorff.
Blogger på Lærersenior
I februar i år begyndte Jørn Kokkendorff som blogger på folkeskolen.dk/lærersenior. Det handler i høj grad også om identitet og fællesskab, fortæller han.
»Det er jo et fælles forum for os seniorer og pensionerede lærere. Ligesom mange andre har jeg savnet, at Folkeskolen skrev om pensionister. Med Lærersenior har vi fået vores eget faglige netværk, hvor der bliver skrevet artikler både om og til os, og hvor vi selv kan bidrage med blogs, debat og erfaringsudveksling. En unik mulighed, som vi selvfølgelig skal gribe«.
I sine foreløbige blogindlæg har han selv udelukkende skrevet om det organisatoriske arbejde i fraktion 4.
»Det håber jeg dæleme ikke har afskrækket nogen fra at blive blogger. For Lærersenior handler ikke kun om fagpolitisk arbejde. Alle med noget på hjerte omkring lærerseniorer og pensionister kan debattere og blogge på netværket. Jeg vil gerne opfordre til, at nogle flere melder sig som blogger, og at endnu flere bruger netværket«.
Alle kan være med
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.