Undersøgelse: 16 procent bliver mobbet

16 procent af elever fra 4.-10. klasse oplever at blive mobbet af andre elever. 15 procent oplever at blive mobbet af lærere, og der er næsten tale om de samme elever, fremgår det af DCUM-undersøgelse. Tallene flytter sig ikke fra år til år.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tallene har været konstante de seneste fire år, hvor Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har kørt deres Termometer-målinger. 60.000 elever har deltaget i undersøgelsen.

"Det betyder, at der stadig er en stor udfordring i arbejdet mod mobning - arbejdet kræver fokus, systematik og vilje", siger Lene Ravn Holst, analysekonsulent ved DCUM.

Også centerleder Ole Juhl fra DCUM hæfter sig ved de konstante tal.

"Det er også i høj grad de samme elever, der oplever at blive mobbet af andre elever og af deres lærere. Men vi ved ikke hvorfor. I 2009 gennemførte vi en mere grundig undersøgelse sammen med Børnerådet, hvor vi spurgte mere til læreres mobning. Men denne gang handler de fleste af spørgsmålene om eleverne, så det vil blive for spekulativt at prøve at sige noget om årsagerne til, at det er de samme elever, der oplever at blive mobbet af både andre elever og af lærere", siger Ole Juhl til folkeskolen.dk

Mobbede elever har oftere mavepine og hovedpine

De mobbede elever er i højere grad ensomme og kede af det end de andre elever. 33 procent af de mobbede elever har også selv været med til at mobbe andre, viser undersøgelsen.

Mobning bliver af DCUM defineret som "en eller gentagne krænkende handlinger, der overskrider den enkeltes grænser. Mobning indebærer en ubalance i magtforholdet mellem den/dem, der mobber og den, der bliver mobbet. Mobning er et socialt fænomen, der involverer to eller flere personer".

To procent svarer, at de er blevet mobbet mange gange de seneste to måneder (i skoleåret 2009-10). Det svarer til 1037 elever. Fire procent svarer, at de flere gange på to måneder er blevet mobbet og ti procent er blevet mobbet en enkelt gang.

De mobbede elever fortæller, at de oftere end andre har hovedpine og mavepine. Generelt føler de sig mindre trygge i klassen, og de er mindre sammen med deres klassekammerater uden for skoletiden.