"Tallene fra ministeriet viser, at 0,9 procent af eleverne 2017/2018 havde mere end 15 procent - eller 30 dages - ulovligt fravær. Af dem er 85 procent indvandrere eller efterkommere. Og det er den gruppe, som undervisningsminister Merete Riisager (LA) især hæfter sig ved".
Sådan skev Berlingske i november 2018 i et interview med undervisningsminister Merete Riisager om ghettopakkelovens straf for skolefravær.
Men det er forkert. Indvandrere og efterkommere udgør under en tredjedel af de elever, der har et stort ulovligt fravær fra skolen.
Ghettopakken: Sprogprøver og træk i børnecheck
Fagbladet Folkeskolen har kontaktet Undervisningsministeriet for at spørge ind til, hvordan ministeriet er kommet frem til det meget høje tal. Men efter en længere korrespondance mellem ministeriet og redaktionen har Undervisningsministeriet nu fundet frem til, at tallet er endog meget langt fra virkeligheden.
Ud fra fraværstallene fra 2017-18 udgør indvandrere og efterkommere 31 procent af dem, der forventes at blive ramt af den nye ghettopakkelov og blive trukket i børnechecken på grund af børnenes fravær fra skolen.
Undervisningsministeriet har undersøgt sine dokumenter og korrespondance med Berlingske og ikke fundet tegn på, at tallet kommer fra ministeriet. Berlingske oplyser til folkeskolen.dk, at avisen ikke kan redegøre for de 85 procent, hvorfor man efter Folkeskolens henvendelse nu præciserer artiklen på berlingske.dk.
Avis trækker tal om indvandrer-elevers fravær tilbage
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.