Howard Gardner (mange intelligenser)
Mange intelligenser: Teori udviklet af udviklingspsykolog HowardGardner om, at mennesket kan være intelligent på ni forskelligeområder, og at de områder fungerer relativt uafhængigt afhinanden.
Læringsstile
Teori om, at der er fire forskellige måder at lære nyt stof på,og at vi alle har vores foretrukne. Undervisningen bør ifølgeteorien tilrettelægges, så flere læringsstile tilgodeses.
Pals
Står for positiv adfærd i læring og samspil. PALS har tilhensigt at udvikle, styrke og støtte en positiv, inkluderende ogproaktiv skolekultur.
LP-model
Er en forkortelse for læringsmiljø og pædagogisk analyse. LP eren pædagogisk analysemodel, som giver lærere og pædagoger redskabertil at forstå de faktorer, som udløser, påvirker og opretholderadfærds-, trivsels- og læringsproblemer.
Nest
Nest er en pædagogisk praksis, hvor børn med og uden autisme eren del af samme klassefællesskab. Undervisningen er tilrettelagtefter specialpædagogiske principper.
Flipped learning
Også kaldet flipped classroom. Begrebet dækker overundervisning, hvor der inddrages små korte videoforedrag, primært iforberedelsen.
Cooperative
Undervisningsform, der gennem strukturerede samarbejdsprocessersøger at skabe en ny dynamik i klasseværelset. Fokus på fysiskaktivitet.
Portfolio
Metode, der tager udgangspunkt i at samle elevens arbejde medhenblik på at kunne dokumentere og reflektere over egen læring.
Reading recovery
Undervisningsprogram til børn, der har brug for mere hjælp tilat lære at læse og skrive, end det er muligt at give dem iklassen.
Evidens
Evidensbaseret pædagogik: Forestilling om, at den pædagogiskepraksis er baseret på den for tiden bedste tilgængelige viden,herunder især forskning.
Målstyring
Pædagogisk tankegang, hvor læringen sigter efter fastsatte målfor, hvad eleverne skal kunne.
Dannelse
Citat fra Gyldendals Den Store Danske: »Dannelse er et af devanskeligste pædagogiske begreber at få hold på; men det udtrykkeren bestræbelse på at finde et undervisningsindhold, der udgør etsamlet hele, og står derved i modsætning til usammenhængendeinformationer og ensidig specialisering rettet mod erhverv ogekstrem individualisering«.