Oversigt: Her er de pædagogiske modebølger
PÆDAGOGIKKENS MODEBØLGER
Howard Gardner (mange intelligenser)
Mange intelligenser: Teori udviklet af udviklingspsykolog Howard Gardner om, at mennesket kan være intelligent på ni forskellige områder, og at de områder fungerer relativt uafhængigt af hinanden.
Læringsstile
Teori om, at der er fire forskellige måder at lære nyt stof på, og at vi alle har vores foretrukne. Undervisningen bør ifølge teorien tilrettelægges, så flere læringsstile tilgodeses.
Pals
Står for positiv adfærd i læring og samspil. PALS har til hensigt at udvikle, styrke og støtte en positiv, inkluderende og proaktiv skolekultur.
LP-model
Er en forkortelse for læringsmiljø og pædagogisk analyse. LP er en pædagogisk analysemodel, som giver lærere og pædagoger redskaber til at forstå de faktorer, som udløser, påvirker og opretholder adfærds-, trivsels- og læringsproblemer.
Nest
Nest er en pædagogisk praksis, hvor børn med og uden autisme er en del af samme klassefællesskab. Undervisningen er tilrettelagt efter specialpædagogiske principper.
Flipped learning
Også kaldet flipped classroom. Begrebet dækker over undervisning, hvor der inddrages små korte videoforedrag, primært i forberedelsen.
Cooperative
Undervisningsform, der gennem strukturerede samarbejdsprocesser søger at skabe en ny dynamik i klasseværelset. Fokus på fysisk aktivitet.
Portfolio
Metode, der tager udgangspunkt i at samle elevens arbejde med henblik på at kunne dokumentere og reflektere over egen læring.
Reading recovery
Undervisningsprogram til børn, der har brug for mere hjælp til at lære at læse og skrive, end det er muligt at give dem i klassen.
Evidens
Evidensbaseret pædagogik: Forestilling om, at den pædagogiske praksis er baseret på den for tiden bedste tilgængelige viden, herunder især forskning.
Målstyring
Pædagogisk tankegang, hvor læringen sigter efter fastsatte mål for, hvad eleverne skal kunne.
Dannelse
Citat fra Gyldendals Den Store Danske: »Dannelse er et af de vanskeligste pædagogiske begreber at få hold på; men det udtrykker en bestræbelse på at finde et undervisningsindhold, der udgør et samlet hele, og står derved i modsætning til usammenhængende informationer og ensidig specialisering rettet mod erhverv og ekstrem individualisering«.

VORES METODE: Grafen over pædagogiske modebølger er blevet til ved en simpel søgning på folkeskolen.dk. Her er det blevet talt op, hvor mange artikler, anmeldelser, debatindlæg med mere der hvert år har nævnt det pågældende begreb mindst en gang. Det er altså ikke nødvendigvis tekster, der har det pågældende begreb som hovedemne.
Af praktiske årsager har vi valgt kun at undersøge begreber, som relativt nemt kunne identificeres i søgningen. Således har vi for eksempel søgt på »LP-model« frem for »LP«, som begrebet af og til omtales som. Det var ikke praktisk muligt at sortere i søgeresultaterne, så vi fik frasorteret omtalerne af Lærernes Pension og af vinylbaserede musikmedier fra de ønskede omtaler af et pædagogisk koncept. Af samme grund har vi søgt på »Gardner« frem for »mange intelligenser«.
Artiklen fortsætter under banneret
Vi har valgt at fokusere på tiden fra 2001 og frem til 2018, fordi vi med sikkerhed ved, at alt, vi har udgivet i fagbladet Folkeskolen og på folkeskolen.dk i den periode, er tilgængeligt.
MERE OM EMNET