Den analoge udgave af Ordheltene styrker fællesskabet mellem lærer og elev.

Gratis analoge ordhelte supplerer digitale fætre for at styrke elevernes fællesskab

Ordblinde elever oplever et større fællesskab, når de øver læsestrategier ud fra opgaver på papir end i et tilsvarende digitalt medie. Det er en af grundene til, at firmaet bag Ordheltene har udviklet en analog version af det digitale spil Ordheltene.

Publiceret

De tre helte

Lydmestreren

Lydmesteren hjælper eleven med at lære bogstavernes lyde. Hertræner eleven både lyd til bogstav og bogstav til lyd, hvilkethjælper eleven med at afkode lydrette ord. Gennem Lydmesteren opnåreleven dermed en grundlæggende forståelse for bogstaverne og dereslyde og dermed evnen til at afkode lydrette ord.

Rimfeen

Efter Lydmesteren møder eleven Rimfeen. Hun hjælper eleven medat lære ordenes rimdele. Det giver eleven en forståelse for,hvordan en rimdel fra et ord kan anvendes til at afkode et andetord med samme rimdel.

Vokaldetektiven

Til sidst møder eleven Vokaldetektiven, som lærer eleven,hvordan nogle vokaler kan have flere lyde og dermed ikke altid erlydrette. Efter at have lært om ikke-lydrette ord medVokaldetektiven, vender eleven tilbage til Rimfeen for at lære,hvordan ikke-lydrette ord fungerer med rimdele.

Forskningen bag Ordheltene

Det læsefaglige grundlag i Ordheltene udgøres af Phast - etforskningsbaseret læsesystem til ordblinde børn udviklet i Canadaaf professor Maureen Lovett.

Systemet indeholder fem læsestrategier, hvoraf de tre første errettet mod den fonologiske forståelse. De danner grundlag for detre strategier i Ordheltene.

Phast-systemet udgør også hjertet i det danskeundervisningssystem Vaks, hvilket gør det let for lærere, somkender Vaks at arbejde med Ordheltene. Samtidig kan Ordheltenebruges som supplement til undervisning med Vaks.

Kilde: Ordheltene.dk

Både det analoge og det digitale spil er bygget op om tre helte. Heltene skal få eleverne til at leve sig ind i ordskovens univers.
Rimfeen har en spand maling, så hun kan farve rimdelen i ordene.
Materialet byder på opgave med både lydrette og ikke-lydrette ord.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For ordblinde elever fører kampen med bogstaverne let til nederlag. Tilpas mange nederlag får dem til at miste motivationen til at lære at læse. Med det in mente har lektor Søren Bolvig fra Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign, motivationsdesigner Nikolaj Hyldig og spildesigner Kasper Hurwitz fra University College Nordjylland i regi af deres virksomhed Progression Park udviklet et forskningsbaseret digitalt læringsspil til ordblinde elever.

Anmeldelse af Ordheltene

"Et digitalt medie har potentiale til at give eleverne en frisk start. Samtidig er det godt at øve sig på, blandt andet fordi man får feedback med det samme, hvor læreren ikke kan stå bag ved eleven hele tiden", siger Nikolaj Hyldig.

En visuel fremstilling fortæller eleven resultatet, umiddelbart efter en øvelse er udført. Eller endda mens den udføres.

"En grafisk fremstilling forstås intuitivt, mens feedback i form af tal, tekst og også tale ligger på et højere abstraktionsniveau", tilføjer Nikolaj Hyldig.

Eleverne lærer læsestrategier af tre helte

Spillet Ordheltene er rettet mod ordblinde elever fra syv til 12 år. Spillet bygger på den samme forskning og nogle af de samme læsestrategier som undervisningssystemet Vaks. I Ordheltene lærer eleven af Rimfeen, Lydmesteren og Vokaldetektiven.

"Der er en helt til hver af de tre læsestrategier i spillet. Heltene hjælper eleverne til at genkende strategierne, så de kan anvende dem i den øvrige læseundervisning. Spillet er udviklet til ordblinde og andre elever med læsevanskeligheder, men vi har hørt om skoler, som også bruger spillet til at stabilisere læsning og stavning hos alle elever i indskolingen, fordi spillet træner deres genkendelse af bogstav og lyd", fortæller Søren Bolvig.

Ved at præsentere læsestrategierne med karakterer spiller Ordheltene på elevernes følelser.

"Det gør, at eleverne forstår og husker læsestrategierne", siger Nikolaj Hyldig.

Forældresamtale i 6. klasse sidder dybt i den ene spiludvikler

Det styrker også elevernes forståelse, at rimfeen har en spand maling, så hun kan farve rimdelen i ordene.

"Fordi ordblinde tit har haft mange nederlag, har vi bestræbt os på at gøre spillet til en lystbetonet aktivitet. Det er vores ambition, at skolerne vil bruge Ordheltene til at give eleverne en positiv start på læseindlæringen", siger Søren Bolvig.

Nederlag påvirker elevernes selvtillid og selvværd og rækker ind i voksenlivet, betoner Nikolaj Hyldig.

"Nederlagene har negative konsekvenser for elevernes sociale liv og for deres muligheder på arbejdsmarkedet. Det vil vi gerne ændre på", siger Nikolaj Hyldig.

Søren Bolvig havde selv svært ved at lære at læse og fik specialundervisning i sin skoletid. En forældresamtale i 6. klasse sidder dybt i ham.

"Agendaen på mødet var ikke, hvad jeg havde lyst til at blive, men hvad jeg havde mulighed for at blive. Det var ikke en rar oplevelse. Derfor lægger det os på sinde at skabe en bedre skolegang for elever med læsevanskeligheder".

Papirversion med ordheltene kan downloades gratis

Under udviklingen af Ordheltene blev spillet testet på skoler. Her gik det op for Søren Bolvig og Nikolaj Hyldig, at skolerne også har brug for et papirbaseret materiale til ordblinde elever.

"Skolerne har en økonomisk udfordring med at købe hæfter, fordi de kun kan bruges en gang. Den udfordring ville vi imødekomme, så vi har udviklet et analogt materiale, som bygger på de samme grundlæggende tanker som det digitale spil", fortæller Søren Bolvig.

LB Fonden har været med til at sikre, at materialet med titlen Ordheltene fra Ordskoven kan downloades gratis fra ordheltene.dk. Aktuelt drejer det sig om de otte lektioner med Lydmesteren og de første tre lektioner med Rimfeen. De sidste lektioner i Rimfeen og lektionerne i Vokaldetektiven er snart færdige.

Mens digitale medier motiverer eleverne, opstår der en særlig dynamik, når læreren sidder med en gruppe elever omkring et papirbaseret materiale, fremhæver udviklerne.

"Det analoge materiale består af det samme univers som det digitale spil, men der opstår et fællesskab omkring bordet, som et digitalt produkt ikke kan løfte", siger Nikolaj Hyldig og tilføjer, at man kan hoppe rundt i materialet, så læreren kan udvælge de lektioner, eleverne har brug for.

Digitale hjælpemidler er som at give eleverne krykker

Selv om det gratis materialet kan bruges uafhængigt af det digitale spil, lægger trekløveret bag Progression Park ikke skjul på, at materialet gerne må gøre skolerne opmærksom på det digitale spil, hvortil de skal betale for en licens.

"Et andet incitament er, at der bliver identificeret flere og flere ordblinde elever, men skolerne har ikke altid resurser til at undervise dem. I stedet giver de eleverne et digitalt hjælpemiddel. Det betragter vi som krykker, fordi vi mener, det er vigtigt, at eleverne lærer læsestrategier", siger Søren Bolvig.

Selv om ordblindhed aldrig forsvinder, viser forskning, at ordblinde kan blive bedre til at læse ved hjælp af læsestrategier, tilføjer Nikolaj Hyldig.

"Ordblinde elever skal selvfølgelig have digitale hjælpemidler at støtte sig til, men vi har lavet et læremiddel, så deres egne læseevner forbedres", siger Nikolaj Hyldig.

Papir er mere inkluderende end en skærm

Læsevejleder Ulla Jul Madsen fra Hadbjerg Skole ved Hadsten i Favrskov Kommune har været med til at designe øvelser og skrive introduktioner til Ordheltene fra Ordskoven..

"Når vi sætter elever til at arbejde med et digitalt materiale, trækker de sig ind i sig selv. De har det sjovt og måske også lidt for sjovt, og derfor kan de have svært ved at forholde sig til, hvorfor deres svar ikke er rigtigt. Når de arbejder på papir, kan lærer og elever sammen se på, hvorfor det er en god ide at begynde med en vokal i lydmesteren".

Ulla Jul Madsen er tilhænger af digitale redskaber, men papir kræver noget andet af både underviser og elever i forhold til at være med og være kontaktbar.

"Det er svært at sidde fire-fem stykker om en computerskærm, hvor opgaver på papir indbyder til fællesskab - ligesom et brætspil. Papir er mere inkluderende end en skærm", konstaterer hun.

Besparelser gør det svært at arbejde med langvarige materialer

Lærerne mangler et analogt materiale som Ordheltene i Ordskoven, mener Ulla Høj Madsen. Det skal ses i lyset af, at skolerne skal sparre.

"Det er et vilkår, at skolerne skal spare, men de kan ikke skære ned på dansktimerne. Derfor går det ud over resurserne til læsekurser og specialundervisning. Det gør det svært at arbejde med Vaks, som strækker sig over 20 lektioner, hvor Lydmesteren kun tager otte. Derfor er Ordheltene i Ordskoven et godt alternativ til de eksisterende materialer".

Trods den kortere tid er Ordheltene i Ordskoven lige så godt som Vaks, mener hun.

"Hvor eleverne skal skrive og sætte lyde ind i Vaks, så er ideen i Ordheltene i Ordskoven, at de skal tilbage i klassen og bruge de læsestrategier, de har lært. Fordi materialet bygger på et fællesskab med narrativer, kan elevene identificere sig med helte. På den måde er det tænkt anderledes", siger Ulla Jul Madsen.

Næste skridt bliver et spil til engelsk

Hos Progression Park erkender Søren Bolvig og Nikolaj Hyldig, at det danske marked er for lille til, at de kan leve af den digitale version af Ordheltene. Derfor arbejder de på at udvikle på to fronter.

"Vi har skabt en database over engelske ord. Dels fordi vi hører fra vores feltarbejde på skolerne, at nogle ordblinde elever sakker bagud i engelsk eller endda bliver fritaget for faget. Det er ærgerligt, for det skaber udfordringer i forhold til deres videre uddannelse. Og så drømmer vi også om at gå internationalt", siger Sørgen Bolvig.

Det andet ben handler om at udvikle et undervisningsmateriale til ældre ordblinde, for eksempel på ungdomsuddannelser.

Du kan læse mere om Ordheltene og Ordheltene i Ordskoven via dette link:

Læs mere