Alternativets skoleordfører gik til valg på at sætte folkeskolen fri. Nu hører hun andre politikere sige det samme, men hun mener ikke, det er reel frihed, de vil give lærerne og skolelederne.

Alternativet: Christiansborg skal stoppe detailstyringen af folkeskolen

Mange politikere taler i disse dage om at sætte folkeskolen fri – ikke mindst undervisningsministeren. Alternativets skoleordfører peger på, at sprogprøver, fraværsregistrering og detailstyring er skridt i den modsatte retning fra ministeren. Alternativet ønsker fuld frihed til skolerne under en rammelovgivning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi taler alle om at sætte folkeskolen fri - men hvad vil det egentlig sige?", spørger Alternativets skoleordfører Carolina Magdalene Maier i dag et blogindlæg på folkeskolen.dk. Hun mener nemlig, at undervisningsministerens frihedskamp kun gælder de områder, som ministeren selv er tilhænger af, mens hun med den anden hånd indfører nye kontrolforanstaltninger som sprogprøver for børn fra udsatte boligområder og regeringens forslag om, at for meget fravær skal kunne betyde, at der lukkes for forældrenes børnecheck. Alternativet sidder ikke med ved de igangværende forhandlinger om en justering af folkeskolereformen, for partiet er ikke en del af folkeskoleforligskredsen.

Ghettopakken: Sprogprøver og træk i børnecheck

"Centralt vedtaget pisk kan aldrig gå ind under en positiv frihedsforståelse. Hvis vi vil friheden, så skal vi være konsistente og ikke byde ind med straf og kontrol når der er noget, vi politisk eller ideologisk ikke bryder os om", lyder det fra ordføreren.

Alternativet: Skolen skal have frihed til at sætte de kreative fag på niveau med de boglige 

Væk med test og sammenligninger

Carolina Magdalene Maier mener, at frihed til folkeskolen bør betyde, at man én gang for alle slipper behovet for politisk kontrol af folkeskolen. Det handler om at lave en rammelovgivning, som beskriver fagene og målsætningen for dem, som alle folkeskoler naturligvis skal efterleve, men hvor den enkelte skole tildeles frihed til at undervise, som den finder bedst, i samklang med skolebestyrelsen og det lokalmiljø, den befinder sig i. Samtidig ønsker hun at slippe det såkaldte testtyranni, så skolerne så alle nationale test, ranglister og sammenligningsværktøjer afskaffes.

"Vi må alle - folketingspolitikere såvel som kommunalpolitikere og forældre - stole på, at vores skoler leverer, som de skal. Det er skolebestyrelserne, som bør være garanter for den enkelte skoles præstation. Gerne suppleret med stikprøver for min skyld. Men nationale sammenligningsværktøjer har en vis mand med en trefork skabt".

Endelig ønsker Alternativet at få de kreative, åndelige og håndværksmæssige fag op på niveau med de boglige i folkeskolen.

Læs mere

Indlæg fra Alternativet