Vi skal have et normkritisk perspektiv på, hvordan vi som lærere kan understøtte læringsprocesser og medborgerskab i et mangfoldigt klasselokale, siger Rasmus Holme Nielsen

Ny i spidsen for de lærerstuderende: Uddannelsen skal ruste til nyt syn på mangfoldighed

Lærerstuderendes Landskreds har flyttet deres årsmøde fra marts til november. I weekenden blev det besluttet, at foreningen nu har en forperson i stedet for en formand, og at denne per 1. februar hedder Rasmus Holme Nielsen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som ventet blev det på Lærerstuderendes Landskreds' årsmåde besluttet, at 25-årige Rasmus Holme Nielsen afløser Jenny Maria Jørgensen i spidsen for foreningen.

Som ny forperson i foreningen kan han se frem til både et folketingsvalg og at skulle tage stilling til tredje og sidste del af en stor evaluering af læreruddannelsen i løbet af det første år på posten.

"Begge dele vil forhåbentlig være afsæt for debat af læreruddannelsen. Hvad den lykkes med og ikke lykkes med. Hvor den skal hen. I den debat er det hamrende vigtigt, at lærerstuderende og uddannelsesdanmark i det hele taget spiller ind i. Vi skal gøre uddannelse til et centralt emne i valgkampen", siger han til folkeskolen.dk og tilføjer:

De lærerstuderende vælger ny formand på lørdag

"Det handler grundlæggende om finansiering. Økonomi og kvalitet hænger sammen, hvad end vi snakker læreruddannelse eller folkeskolen. Det er afgørende, at besparelserne bliver pillet af bordet".

Underviserne skal med ud i praktik

Rasmus Holme Nielsen ser gerne, at et af hovedtemaerne i debatten bliver at skabe bedre kobling mellem teori og praksis på læreruddannelsen. Som minimum med ét praktikforløb på hvert af de fire år, uddannelsen varer.

"Går der som nu to år imellem to praktikker bliver det svært at omsætte teori til praksis. Desuden har jeg en drøm om, at der kan findes midler til, at underviserne i de pædagogiske fag på uddannelsen kan komme ud og observere os en enkelt eller to gange i praktikken", siger Rasmus Holme Nielsen.

Lærerstuderende vil have skruet op for praktikken

Det mener han vil gøre det lettere for underviserne på studiet at lade undervisningen tage afsæt i den konkrete praksis, som de studerende kender til:

"Lige nu laver man mange fiktive undervisningsforløb med udgangspunkt i fiktive elever og klasser, og det vil styrke fagligheden helt vildt at lave undervisningsforløb til en specifik klasse i stedet for, man får klassen til at passe til de ideer, man har".

Større fokus på mangfoldighed i skolen

Ude på de danske folkeskoler fylder fokus på mangfoldige anskuelser af køn, seksualitet og etnicitet mere og mere. Det tager læreruddannelsen ikke højde for i sin nuværende form, mener Rasmus Holme Nielsen.

"Det er en kraftig strømning i tiden, og derfor skal læreruddannelsen anno 2018 også ruste de studerende til at gå ind i et mangfoldigt klasseværelse", siger han.

Helt konkret ønsker foreningen faget KLM (Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab) splittet op i to fag. Det ene skal handle om skolens rolle i samfundet, det andet om lærernes rolle som undervisere i en mangfoldig skole.

Pædagogerne har det, men ikke lærerne

"Vi skal have et normkritisk perspektiv på, hvordan vi som lærere kan understøtte læringsprocesser og medborgerskab i et klasselokale på en måde, hvor vi er bevidste om, hvilke processer der er i spil i lokalet, når det kommer til køn, seksualitet og etnicitet", siger Rasmus Holme Nielsen.

Der har i mange år kørt en debat om længden på læreruddannelsen. Med Rasmus Holme Nielsen i spidsen kommer foreningens holdning ikke til at ændre sig.

"Holdningen er resultatet af demokratiske drøftelser ved årsmøder og andet, og den er uændret. Vi mener fortsat, at det er vigtigere at fokusere på indholdet i læreruddannelsen, der fortsat har store mangler, før vi snakker om, hvorvidt det er det rigtige at gøre den længere", siger han.