Anmeldelse

Literacydidaktik i fagene

Literacy som rettighed

Antologien væver literacybegrebet sammen med hverdagen, hvilket er en nyskabelse i forhold til tidligere udgivelser om emnet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Literacydidaktik i fagene" har en bred målgruppe og henvender sig således til både pædagog- og lærerstuderende samt lærere, vejledere med flere, der beskæftiger sig med elever på skolens mellemtrin.

Fakta:

Titel: Literacydidaktik i fagene

Pris: 400

Sider: 185

Forlag: Dafolo

Det særlige ved denne udgivelse i forhold til mange andre i samme genre er den indledende artikel, hvor begreberne læring, empowerment og deltagelse bliver foldet ud i forhold til literacybegrebet og Unescos definition af literacy. Her bliver begrebet vævet ind i hverdags- og samfundslivet og er en demokratisk rettighed.

At det netop er mellemtrinnet, er som udgangspunkt et godt valg, da nogle af de største sproglige udfordringer for eleverne netop kommer i disse år. Eleverne bliver mødt af større faglige og sproglige udfordringer end tidligere, så udviklingen af  deres hverdagssprog, men i særdeleshed også deres fagsprog er centrale elementer i alle fag. Det sætter udgivelsen en kraftig streg under ved at have artikler, der hver for sig peger ind i forskellige fag i skolens fagrække. Det drejer sig om fag som kristendomskundskab, historie, dansk og matematik samt artikler af mere tværgående karakter, der diskuterer literacybegrebet og forståelsen i forhold til Fælles Måls tværgående emne om sproglig udvikling.

Fælles Måls tværgående emne om sproglig udvikling rummer andet og mere end blot faglig læsning. Det rummer det centrale i literacy, som er meningsskabende kommunikative processer – både i forhold til det talte og skrevne sprog og i forhold til forskellige elevgrupper som tosprogede elever og ordblinde. Antologien rummer derfor også særskilte artikler, der henvender sig til lærere med særlig interesse for literacydidaktik i forhold til gruppen af tosprogede og ordblinde elever.

"Literacydidaktik i fagene" giver et nyt perspektiv på læring og literacy i læringsfællesskaber i skolen, hvor lærere gennem elevernes deltagelse og kommunikative processer udvikler en literacydidaktik, der kan være en stor inspiration for lærere og andre interesserede, der arbejder med elever på folkeskolens mellemtrin.

Powered by Labrador CMS