Anmeldelse Tosprogede
1   49

Kritisk og med kant

Udgivelsen er meget vigtig i den løbende debat om minoriteter versus majoriteten i et demokratisk samfund som det danske.

Uddannelsespolitik i nationalismens tegn

Fakta


Titel
Uddannelsespolitik i nationalismens tegn

Forfatter
Bergthóra Kristjánsdóttir

Pris
200

Sider
203

Forlag
Aarhus Universitetsforlag

Titlen "Uddannelsespolitik i nationalismens tegn" af Bergthóra Kristjánsdóttir, Aarhus Universitet, beskriver udgivelsens indhold – og fingrene bliver ikke lagt imellem. Det er en vigtig pointe at fremhæve, at Kristjánsdóttir analyserer sig frem til sine underbyggende argumenter om, at der i det danske uddannelsessystem ikke er lige vilkår for minoriteter i sammenligning med majoriteten, fordi staten fører en politik, hvor der ikke er lige betingelser og muligheder for alle. Analysen er en faglig pointe, fordi den afdækker ulighederne, som ifølge Kristjánsdóttir først for alvor ses gennem analysen.

Artiklen fortsætter under banneret

Kristjánsdóttir anvender et autoetnografisk perspektiv gennem hele udgivelsen. Perspektivet undersøger mulighederne for at udvikle en metodebevidsthed på området, hvilket blandt andet medfører, at teksten bliver levende at læse, fordi man hele tiden kan følge forfatterens tanker, refleksioner og bekendelser. Det autoetnografiske afsæt er et svært valg, fordi det på en helt særlig måde kræver, at forfatteren er redelig og salig og ikke bliver postulerende og hævdende. Kristjánsdóttir mestrer det autoetnografiske perspektiv, som driver læsningen fremad, samtidig med at det gør læsningen interessant og vedkommende.

Udgivelsen er velegnet til læreruddannelsen, ikke kun i forhold til udgivelsens oplagte autenticitet og aktualitet, men også helt praktisk og centralt i forhold til eksempelvis kapitel to. Kapitlet beskriver curriculum og hierarkier, som ofte udelades i andre udgivelser til læreruddannelsen. Kapitlet forholder sig til begrebet curriculum og går således mange spadestik dybere ned i analysen af curriculum end blot at beskrive, hvad curriculum er. Desuden forholder kapitlet sig kritisk til netop samme begreb.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
111 andre er allerede tilmeldt
Vind en middag for to

Lige nu kan du vinde en lækker middag for to til en værdi af 500 kroner! Det eneste du skal gøre for at være med i lodtrækningen er at være tilmeldt nyhedsbrevet til DSA-netværket :) Vinderen trækkes d. 30/9

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.