Folkeskolereform
5   38

Riisager: Skoleudspil øger behovet for lærere

Regeringens skoleudspil lægger op til flere fagtimer på skemaet. Det, mener regeringen, vil give behov for lidt flere lærere i skolen end i dag. KL regner på, om kommunerne med udspillet får brug for flere lærere.

Hvis regeringens skoleudspil får politisk opbakning veksles understøttende undervisning til flere fagtimer. Det vil betyde behov for færre pædagoger og behov for lidt flere lærere i skolen. 

I regeringens nye skoleudspil lægges der op til, at forkorte skoledagen ved, at eleverne i gennemsnit får tre timers mindre understøttende undervisning om ugen. I stedet veksles de tre timer til 1,2 fagtimer i udskolingen.

Artiklen fortsætter under banneret

Den justering mener undervisningsminister Merete Riisager, vil betyde, at der skal ansættes flere lærere.  

"Udspillet vil på den ene side betyde, at der bliver frigjort læreressourcer som følge af mindre understøttende undervisning. På den anden side skal der bruges flere lærerressourcer til det øgede antal fagtimer. Alt i alt vil der sandsynligvis være et behov for at rekruttere et begrænset antal ekstra lærere", lyder det i et mailsvar fra ministeren til folkeskolen.dk.

Hun vil ikke sætte tal på, hvor mange flere lærere, der bliver behov for. 

"Præcis hvor mange lærere kan vi ikke sige med sikkerhed. Det vil afhænge af de lokale behov og prioriteringer. Men vi ved, at der i 2016 var mere end 17.000 uddannede lærere, som var ansat uden for grundskolen. Så vi har en opgave med at gøre det mere attraktivt at arbejde i folkeskolen", lyder det fra Merete Riisager.

Økonomisk og ressourcemæssigt kan en times understøttende undervisning ifølge ministeriets økonomiske plan for udspillet ikke erstattes med en times fagundervisning, da den understøttende undervisning i dag varetages af både lærere og pædagoger. Mens det er lærere, der i regeringens udspil, skal varetage den fagfaglige undervisning.

I dag er det forskelligt fra kommune til kommune, hvor stor en del af den understøttende undervisning, som varetages af henholdsvis lærere og pædagoger.

I regeringens planer for skoleudspillets økonomi fremgår det, at de økonomiske konsekvenser skal drøftes med KL. Hvis regeringen kommer igennem med udspillet, bliver det altså op til kommunerne, hvorvidt de vil ansætte flere lærere. 

Regeringen: Frigjorte midler skal blive i skolen 

Selv om Undervisningsministeriet ikke kan sætte tal på, hvor mange ekstra lærerhænder, der skal til, så er der lavet nogle beregninger. 

Vurderingen er, at folkeskoleudspillet samlet set vil frigøre i størrelsesordenen af 50-100 millioner kroner årligt. I det notat, som Undervisningsministeriet har sendt til folkeskolen.dk, står der, at intentionen er, at pengene skal bruges på skolerne. 

"Med udspillet er intentionen, at det frigjorte beløb forbliver i kommunerne, hvor det vil kunne bruges til kvalitetsforbedrende tiltag i folkeskolen og SFO", står der i notatet.  

Her står også, at udspillet betyder, at der bliver behov for færre pædagoger i skoletiden og flere i SFO.  Og der er også en forventning om, at flere fagtimer vil få behovet for lærere til at stige. Men at det i sidste ende er kommunerne, der bestemmer, hvordan de penge, der spares på kortere skoledage, bliver brugt. 

KL ved ikke om der skal ansættes flere lærere

KL kan ikke umiddelbart svare på, om der skal ansættes flere lærere som følge af flere fagtimer. Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal understreger, at det skyldes, at man for øjeblikket er i gang med at regne på udspillet og er i dialog med undervisningsministeriet.  

"Det siger sig selv, at når skoledagen slutter tidligere, skal SFO'en være klar til at tage over, ligesom den skal være i stand til at sikre et tilbud af høj kvalitet for alle elevgrupper. Det vil immervæk betyde et behov for flere pædagoger i SFO'en. En ændring i antallet af fagtimer vil selvfølgelig også få betydning - blandt andet det stærkere fokus på naturfag kan blive en udfordring i forhold til skolernes kapacitet", skriver han i et mailsvar til folkeskolen.dk  

Opdateret klokken 8.10:

Bondo: Flere lærerressourcer er den rigtige vej at gå

Anders Bondo Christensen formand for Danmarks Lærerforening er positivt stemt overfor flere lærere i folkeskolen.

"Der er ingen tvivl om, at hvis vi vil styrke fagligheden i skolen, så er det den rigtige vej at gå at få prioriteret nogle flere lærerressourcer. Antallet af lærerstillinger er faldet med 15 procent, mens elevtallet kun er faldet med fem procent, og samtidig er elevernes timetal i skolen steget med 36 procent. Ennhver kan sige sig selv, at det ikke er noget, der styrker fagligheden i skolen. Derfor er det helt rigtigt at få prioriteret flere lærerressourcer i skolen", siger han.


Han mener, at man bør bruge den tilgængelige forskning på området. I stedet for hele tiden at handle umiddelbart efter, hvad man mener er rigtigt.

"Jeg synes først og fremmest, at man skal tage en grundig snak om, hvordan vi skal lave justeringer. Det er ikke så enkelt, at den eneste vej til at styrke naturfagene, er ved at give flere timer". 

I dag mødes forligskredsen (S, SF, R, K, LA, V og DF) i Undervisningsministeriet for at forhandle og diskutere regeringens skoleudspil. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ