Forsker: Dette er vigtigt i debatten om tidlig læseundervisning

Debatten om kvalitet i læsningundervisningen i Danmark gik næsten i stå efter den store læsebogsundersøgelse i 1999, og idealet røg tilbage til 50'ernes tænkning, hævder professor emeritus på Universitetet i Oslo Jørgen Frost på Nationalt Videnscenter for Læsning. Men han øjner en ny debat på vej og kommer derfor med et bud på, hvilke pointer dansklærere skal være opmærksomme på. Han indlæg kommer som en kommentar til en artikel af den internationalt anerkendte læseforsker Cathrine Snow, som Videnscenteret har fået oversat til dansk og sat ind i en dansk kontekst.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videnscenter for Læsning: Catherine Snows artikel

Videnscenter for Læsning: Læsedebatten på fast grund