Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Må jeg få din opmærksomhed?

Hvad er opmærksomhed, og hvordan har begrebet udviklet sig de sidste par hundrede år? Og hvordan kan vi aktivt fremme evnen til opmærksomhed? Det er nogle af de spørgsmål, der besvares i denne bog.

Opmærksomhedsbegrebets historie

Christina Krolmer
Start debatten
15. august 2018, kl. 09:26

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

”Opmærksomhedsbegrebets historie”. Ikke en fantastisk fængende titel. Til gengæld fanger forsiden straks min opmærksomhed. Let hoppende bogstaver på en blågrå baggrund giver mig en øjeblikkelig association til de myldrende bogstaver i Ivan Olsens, aka Gummi Tarzans, læsebog og kræver et opgør med min gængse opfattelse af orddeling. Men bogen har fået min opmærksomhed.

Titel: Opmærksomhedsbegrebets historie

Forfatter: Anders Kruse Ljungdalh

Pris: 200

Sider: 196

Forlag: Aarhus Universitetsforlag

På næsten to hundrede sider tager forfatteren afsæt i en ”skør idé” til et forskningsprojekt, der, udmøntet som bog, ”måtte skrives som en pædagogisk og psykologisk erkendelseshistorie”, tidsmæssigt fra 1800-tallet og frem til i dag. Hensigten med bogen er at undersøge opmærksomhedsbegrebet ”i lyset af de pædagogiske anbefalinger, der i en bestemt historisk periode knyttes hertil”. Grundidéen er at undersøge begrebet via de ”pædagogiske praktikker”: metoder, øvelser og anbefalinger, med hvilke formålet er at skabe og fastholde elevernes opmærksomhed.

De første seks kapitler tager afsæt i 1800-tallet og beskæftiger sig med begrebets erkendelseshistorie, striden om dette over til opmærksomhedspsykologien og skolereformerne i anden halvdel af 1800-tallet. Herefter følger blandt andet kapitler om opmærksomhedstræning, den viljestyrede opmærksomhed og observation. I de sidste kapitler zoomes ind på kognitionspsykologi og læring, ADHD samt opmærksomhedsforstyrrelse og kognitionstræning.

Bogen er velskrevet i et akademisk sprog med en del referencer, og jeg skulle gøre mig umage for at opretholde min opmærksomhed, særligt i bogens første halvdel. Målgruppen er forskere, undervisere og studerende, og som lærer/vejleder er jeg mest optaget af den sidste håndfuld kapitler, hvor jeg kan genkende min egen praksis og eleverne i denne. Selvom bogen – som fastslået af forfatteren – ikke er en metodehåndbog, bygger disse kapitler alligevel bro til min praksis set i forhold til opmærksomhedsbegrebet.

”Min hensigt har været at gøre en ofte overset, men væsentlig, biperson (opmærksomhed) til hovedperson i en fortælling om psykologiens historie med fokus på pædagogik og uddannelse”, skriver forfatteren i bogens afsluttende og opsamlende kapitel. Og ”hovedpersonen” er yderst relevant, da opmærksomhed er helt grundlæggende, når vi erfarer verden omkring os og eksempelvis beskæftiger os med undervisning.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Må jeg få din opmærksomhed?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS