Professor i medievidenskab: Forbud mod mobiler mindsker unges ytringsfrihed

Frankrigs parlament har vedtaget et nationalt forbud mod mobiltelefoner i skolen, og nu vil de Konservative have alle skoler i Danmark til at indføre mobilpolitik. Forbud ude på skolerne er dog ikke vejen frem mener professor i medievidenskab og Danske Skoleelever.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi mener, at alle skoler skal indføre et forbud mod mobiltelefoner i undervisningen. Mobiltelefoner skal kun bruges, hvis det giver mening i undervisningssituationer", udtaler uddannelsesordfører for de Konservative Brigitte Jerkel  til Berlingske Tidende torsdag den anden august.  

Frankrig: Slut med mobiler i skoler

Overfor Folkeskolen.dk siger hun dog, at hun er blevet misforstået. Partiet ønsker ikke et nationalt forbud, men at alle skoler forholder sig til problematikken og indfører en mobilpolitik.

"Min personlige holdning er, at privat brug af mobil ikke høre hjemme i skolen, men selvfølgelig skal  de kunne bruges i undervisningsmæssig sammenhæng. Men vi vil ikke fra centralt hold diktere, hvad mobilpolitikken skal være," uddyber hun.

Brigitte Jerkel mener at mobiltelefoner er ødelæggende for undervisningen og henviser til en undersøgelse fra The London School of Economics and Political science, foretaget i 2015. Undersøgelsen viste at elever fik bedre tesresultater på skoler, der indførte forbud mod mobiler.

Mobiltelefoner er unges adgang til at ytre sig

Professor i medievidenskab på Syddansk Universitet, Kirsten Drotner, er lodret uenig:

"Ud fra et videnskabeligt synspunkt er der ikke belæg for at forbyde mobiler i skolen, hvis formålet er at skabe øget koncentration eller mindske stress hos eleverne. Ingen systematiske undersøgelser viser, at mobiler skulle være årsagen til de problemer", siger hun.

Ja tak til mobiltelefoner i matematikundervisningen 

Og Kirsten Drotner forholder sig i øvrigt kritisk overfor undersøgelsen fra The London School of Economics and Political Science. For det er meget svært at isolere mobilforbud som årsag til bedre testresultater.

"Det kunne jo også være, at læreren blev mere fokuseret på at skabe rum for fordybelse i undersøgelsesfasen", slutter hun. Det ensidigt negative blik på mobilen skaber andre problemer, understreger Kirsten Drotner. Mobiltelefoner er nemlig de unges adgang til at ytre sig og skabe sociale netværk. "En minimering af brug af mobiltelefoner bliver derved en indskrænkning i de unges ytringsfrihed," påpeger hun.

Danske skoleelever: Forebyg problemer i stedet for forbud                                   

Heller ikke hos Danske skoleelever er der stor tiltro til forbud.

"Vi er imod, at man slet ikke må bruge mobil privat i skolen. Vi forholder os positivt til, at skolerne skal have mobilpolitik, ikke udmøntet som indelåsning af mobiler hele skoledagen, men derimod med forebyggende indsatser", siger tiltrædende formand for Danske Skoleelever Sarah Gruszow Bærentzen.

Konsekvensen af forbud er ifølge formanden, at man sender elever ud af grundskolen uden at vide, hvordan man håndterer brug af mobilen.

"Vi skal forebygge problemerne omkring brugen af mobiltelefoner i skolen ved at sætte digital dannelse højere på den skolepolitiske dagsorden", konkretiserer hun og tilføjer, at digital dannelse bør indgå som en del af fagene.

"Det er naivt at tro, at fordi man fjerner mobiler fra skolen, fjerner man dem fra fremtiden. På den måde rykker man problemet fra grundskolen i skoletiden til efter skoletid, senere arbejdspladser eller uddannelser - og det gavner ikke nogen", fastslår hun.

Og det ligger helt i tråd med professor Kirsten Drotners budskab.  I stedet for at forbyde brug af mobiler på skolerne, bør man uddanne lærerne til at bruge mobilen som et pædagogisk redskab. En digital blyant, som understøtter det at lære, at ytre sig og forstå, hvordan man gebærder sig i det digitale landskab, forklarer hun.

"Man skal have en mere inklusiv forståelse af mobiltelefoner, som ytringsmulighed og netværksskaber. Et forbud mod mobiltelefoner i skolen svarer til, at man tror, at man løser fedmeproblemet ved at forbyde overvægtige at spise", afslutter Kirsten Drotner